- Platebransjen er grådig

Mener Apples mektige sjef.

(Dagbladet.no): Grådige plateselskaper ønsker en prisøkning på digital musikk.

Det hevdet Apples mektige sjef Steve Jobs på Apple Expo i Paris i går, skriver nyhetsbyrået AP.

Kamp mot pirater

Jobs tror imidlertid ikke at forbrukerne er villige til å betale mer enn det de gjør i dag.

Dessuten mener han platebransjen allerede tjener bedre på å selge musikk digitalt enn via cd-plater, fordi produksjonskostnadene er kuttet.

- Så hvis de ønsker prisøkninger nå, betyr det at de er i ferd med å bli litt grådige, uttalte Jobs.

Han mener prisdiskusjonen er viktig i forbindelse med kampen mot nettpirater.

- Vi prøver å konkurrere mot piratvirksomhet. Vi forsøker å friste folk bort fra piratene og si «du kan kjøpe disse låtene lovlig for en rettferdig pris».

UT MOT MUSIKKINDUSTRIEN: Steve Jobs mener platebransjen er mer opptatt av profitt enn av å bekjempe pirater. FOTO: SCANPIX/REUTERS
UT MOT MUSIKKINDUSTRIEN: Steve Jobs mener platebransjen er mer opptatt av profitt enn av å bekjempe pirater. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

- Men hvis prisene går mye opp, vil kunden gå tilbake til piratvirksomheten. Og det taper alle på, sa Jobs.

Dominerer markedet

Jobs\' utspill kan sees på som et forsøk på å posisjonere seg i forhold til kommende forhandlinger med platebransjen.

Mange av avtalene mellom iTunes Music Store og plateselskapene er i ferd med å utløpe, og nye forhandlinger er i gang.

Ifølge BBC har Apple solgt 22 millioner iPod-spillere på verdensbasis.

Dessuten har de solgt mer enn 500 millioner låter gjennom iTunes Music Store, noe som utgjør 82 prosent av det totale digitale musikksalget.

- Ungt marked

Daglig leder i Phonofile, Erik Brataas, går ikke uten videre med på at plateselskapenes utgifter stuper. Blant annet har markedsføringskostnadene knyttet til musikksalg utvilsomt økt de seneste årene, hevder han.

- Det er ikke så mange mellomledd som har blitt borte, i stedet har det kommet nye aktører med nye roller. For denne typen tjenester er det store investeringer, og foreløpig et begrenset marked, sier han til Dagbladet.no.

Phonofile forvalter de digitale rettighetene for norske plateselskaper, og selskapet står også bak nettbutikken musikkonline.no.

Brataas ønsker ikke å spå noe om prisutviklingen på det digitale musikkmarkedet.

- Gjennom normal konkurranse vil man nok finne et nivå som ligger i skjæringspunktet mellom det forbrukerne vil betale og det eierne ønsker. Man må huske på at dette markedet fortsatt er veldig ungt, og at det er mange aktører som prøver å posisjonere seg, mener Brataas.

TOPPER: Kanye Wests «Gold Digger» er mest solgte låt på iTunes Music Store akkurat nå. Butikken har ifølge BBC solgt 500 millioner låter siden starten.