Platebransjen gjør det lettere å hedre sine egne

Gull- og platinaplater devalueres.

(Dagbladet.no): Gull- og platinaplater er de høyeste utmerkelsene en norsk artist kan få. Men med den voldsomme salgsnedgangen platebransjen har opplevd de siste årene, har den norske bransjen nå bestemt seg for å legge lista lavere.

- Det er vedtatt å sette ned grensen på gullplata fra 20 000 solgte album til 15 000. Platina reduseres fra 40 000 til 30 000, forteller IFPI-direktør Marte Thorsby til Dagbladet.no.

Danmark

Hun understreker at devalueringen bare gjelder album, og at vedtaket har tilbakevirkende kraft fra 1. januar, 2007. Det vil si at artister med album som er gitt ut etter 1. januar, og som har solgt over 15 000, nå kan motta gullplate.

- Bakgrunnen er nedgangen i det fysiske salget. Digitalsalget har veldig liten innvirkning i det store og hele. I Danmark har de også satt ned grensene på gull- og platinaplater, og det er et marked vi synes det er naturlig å sammenligne oss med, sier Thorsby.

Taper 200 millioner

Ifølge IFPI ble det solgt ca 120 000 digitalalbum i Norge i 2006, mot 10,4 millioner fysiske album. Thorsby forteller at de anslår at platebransjen taper rundt 200 millioner kroner på ulovlig nedlasting i året. Bjørn Rogstad er direktør i EMI, og talsmann for kampanjen PiracyKillsMusic.

- Devalueringen av gullplata forteller oss at markedet ikke er det det en gang var. Det ble solgt mer musikk i Norge for et par år siden, og det er spesielt det internasjonale repertoaret som lider. Det er en slags omvendt effekt av globaliseringa. Det kommer ikke overraskende på meg at dette har med fildeling å gjøre. Det er enklere å ta en låt fra en artist man ikke har et forhold til. Norske artister er mye mer synlige, det er kanskje vanskeligere å ta pengene deres, mener han.

HEDRET AV BONNIE:WigWam fikk utdelt gullplate for «It\'s hard to be a rock\'n\'roller» av Bonnie Tyler i 2005. Foto: John T. Pedersen
HEDRET AV BONNIE:WigWam fikk utdelt gullplate for «It\'s hard to be a rock\'n\'roller» av Bonnie Tyler i 2005. Foto: John T. Pedersen Vis mer

Hausse opp salg

Per Ole Hagen, musikksjef i P1, tror ikke nedlastingen er den eneste grunnen til devalueringen.

- Det at man setter ned grensen for gull- og platinaplater reflekterer at salget tydeligvis er lavere. Men det kan kanskje også ha noe med at bransjen bruker gull- og platinatitlene til å hausse opp salg. Success likes success, som de sier. Det er jo derfor det også er viktig å komme seg inn på VG-lista og Hit40, der inne genererer man salg, sier Hagen.

Forrige tirsdag var 50 prosent av platene på toppen av VG-lista norskproduserte. Hagen mener at noe av grunnen til at norsk musikk selger så bra om dagen, er at de internasjonale artistene ikke selger.

- Det er som når vannstanden i sjøen synker, da kommer de lavere toppene opp. Det er dramatisk at de internasjonale titlene ikke selger, det er tross alt de store plateselskapenes bread and butter. Grunnen til at de store selskapene i det hele tatt kom til Norge, var å komme nærmere markedet for å selge sine storsatsinger. Jeg synes norskavdelingene i de store selskapene gjør en innmari god jobb, men de har rammevilkår og eiere som skal ha overskudd. En dyster side ved dette er at de etter hvert kan komme til å måtte bare satse på internasjonale artister, og ville vært synd, mener Hagen.

Dyre

- Jeg er jo egentlig en veldig stor motstander av å devaluere gullplata, flirer Rogstad.

- Hehe, det koster så utrolig mye å lage dem. Ved siden av tv-annonsering er det en av de største utgiftene våre.

Platebransjen gjør det lettere å hedre sine egne