Plateklar jazzmann for sin hatt

Omsider er Eirik Hegdals Moldejazz-verk fra 2006 ute på plate, fortsatt med stjernesaksofonisten Joshua Redman som Trondheim Jazzorkesters gjestesolist.

AKTIV: Eirik Hegdal har mange musikalske jern i ilden, men Trondheim Jazzorkester er ett av de heiteste. Orkesteret fikk nylig økt sitt årlige statlige bidrag med 250 000 til 1.9 millioner kroner, og har Hegdal og Erlend Skomsvoll som kunstneriske ledere.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
AKTIV: Eirik Hegdal har mange musikalske jern i ilden, men Trondheim Jazzorkester er ett av de heiteste. Orkesteret fikk nylig økt sitt årlige statlige bidrag med 250 000 til 1.9 millioner kroner, og har Hegdal og Erlend Skomsvoll som kunstneriske ledere. Foto: Jo Straube / DagbladetVis mer

|||- Veldig behagelig at det har tatt så lang tid, sier Eirik Hegdal og sikter til «Triads and More», plateversjonen av bestillingsverket «Space Is Still The Place» som han uroppførte på Moldejazz 2006.

På den minneverdige konserten ble musikken framført av Trondheim Jazzorkester (TJO) med «Artist in residence» det året, amerikanske Joshua Redman, som gjestesolist, og det er den samme besetningen som musiserer på plata.

- Vi hadde bra tid til å innstudere verket da, og før vi gikk i studio halvannet år seinere, hadde vi spilt det flere ganger på turné, fortsetter Hegdal. - Vi kom godt inn i materialet, og det er jo sånn at først når man får spilt et nytt verk flere ganger, kan det begynne å leve. Det var morsomt å merke at det skjedde.

- Har du hatt kontakt med Redman siden?

- Vi har vært i dialog og prøver å få til en turné i mai. Forhåpentligvis kommer vi oss ut i Europa, Joshua har jo et navn der, noe Trondheim Jazzorkester foreløpig ikke har.

- Han aksepterte at Molde-samarbeidet bare skulle handle om dine komposisjoner? Han komponerer jo selv også?

- I utgangspunktet skulle vi spille både hans og min musikk. Men fordi jeg skulle bli pappa på den tida, hadde jeg arrangert ferdig låtene mine for orkesteret lang tid i forveien. Så fikk jeg platene til Josh tilsendt litt seint, og spurte ydmykt om det var ok at vi bare spilte min musikk. Det ble han superglad for. «Jeg får spilt min egen musikk hele tida ellers,» var reaksjonen hans, og da han dukket opp i Molde, var det med et veldig åpent sinn og utrolig entusiasme. Og et fantastisk bra gehør!

- Han lærte litt av samarbeidet, han også?

- Ja, og sånn som han gikk inn i det hver og en av musikerne holdt på med, føltes det virkelig som en gjensidig læringsprosess.

- Hvordan ser du på framtida for Trondheim Jazzorkester?

- Den ser lys ut. Erlend Skomsvoll og jeg har fått en to-årig kunstnerisk lederstilling og Martin Taxt er tilsatt som produsent. Vi har klare målsetninger om hva vi vil prøve å få til, men det er en utfordrende orkestermodell med mange ulike besetninger og helt ulike uttrykk.

- For eksempel er du ikke med i den versjonen som drar på turné med Chick Corea seinere i høst?

- Nettopp. Men dette spennet er også styrken med TJO, det er et så utrolig livlig orkester der det skjer mye. For Erlend, meg og de andre som komponerer, er det jo fantastisk å ha en sånn pool av musikere til disposisjon.

- Har du begynt å skrive din første symfoni?

- Nei. Men jeg har en idé....

2006: Joshua Redman (tv) og Eirik Hegdal (t.h.) under moldejazzkonserten der musikken på den nye plata ble uroppført. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet
2006: Joshua Redman (tv) og Eirik Hegdal (t.h.) under moldejazzkonserten der musikken på den nye plata ble uroppført. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet Vis mer