Platekompaniet: - Vi er smakspoliti

Daglig leder Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet hevder kjeden ikke presser ut smale norske artister.

- Noe slikt ville vært helt idiotisk, da ville vi jo drept ethvert initiativ til å prøve nye ting, sier Presthus.

- Finnes det norske artister dere ikke kjøper inn i det hele tatt?

- Vi prøver å ta inn det meste vi får tilbud om, nettopp for å prioritere norsk musikk.

- Så du er ikke enig med de plateselskapene som hevder at dere ikke gjør det?

- Nei, det er jeg ikke. Men jeg kan jo ikke svare for de andre platekjedene.

- Blir dere et slags smakspoliti?

- Ja, det kan du godt kalle det. Men butikksjefene kjøper jo ikke inn ut ifra sin egen smak, men ut ifra hva de tror kan selge. Det hadde vært mer smakspoliti om en hadde sittet sentralt og bestemt, men den stilen har ikke vi. Vi kjører en desentralisert modell.

- Dere har mye makt i bransjen, er det i seg selv uheldig?

- Jeg synes ikke det hvis den ikke blir misbrukt. Vi bruker den til å spre den musikken vi synes er best.