INGEN KØ PÅ NETTET: Platekompaniet lanserer sin digitale butikkløsning på nettet den 19. mai i samarbeid med Djuice og Aspiro. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
INGEN KØ PÅ NETTET: Platekompaniet lanserer sin digitale butikkløsning på nettet den 19. mai i samarbeid med Djuice og Aspiro. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIXVis mer

Platekompaniet går i strupen på Spotify

Lanserer digital musikkbutikk 19. mai.

|||(Dagbladet.no): Den lenge planlagte digitale platebutikken til Platekompaniet har latt vente på seg.

I en pressemelding i dag forteller imidlertid platebutikken at de vil starte salget av digital musikk den 19. mai.

Dette skjer i samarbeid med Telenor-selskapet Djuice, og teknologiselskapet Aspiro, som for tiden er i betafase med det norske Spotify-alternanativet Wimp.

- Den samlede kompetansen til Platekompaniet, Djuice og Aspiro er dermed et godt utgangspunkt for å lykkes med digitalt musikksalg, og 19. mai åpner de tre aktørene en ny nettbutikk, skriver de tre i pressemeldingen.

- Best på norsk
Samabeidet mellom en teleoperatør, en teknisk leverandør og en tradisjonell platebutikkjede skal ifølge pressemeldingen være unikt i Europa.

- I konkurranse med store utenlandske aktører som iTunes og Spotify er vi avhengig av å være best på norsk repertoar. Dette er derfor et naturlig mål for vår nye digitale nettbutikk. De internasjonale aktørene er lite opptatt av norsk musikk ettersom Norge er et lite marked, og det er mer lønnsomt for dem å satse på store internasjonale artister som når ut i alle markeder, sier Rolf Presthus i Platekompaniet i en kommentar.

- En slik utvikling er lite heldig for norsk musikkliv. Dersom norske artister skal få vist seg frem og få profilert sine utgivelser på en skikkelig måte, er det viktig at det finnes alternativer til de utenlandske aktørene, sier han videre.

Norsk streamingtjeneste
- Foreløpig er det bare det som står i pressemeldingen, at musikkbutikken lanseres den 19. mai, som vi kan snakke om nå. Resten vil bli utførlig presentert den 18. mai på pressekonferansen, sier pressetalsmann Atle Bøckmann til Dagbladet.no.

Dagbladet.no har tidligere meldt at Platekompaniet ønsker å lage en norsk Spotify, der de kan tilby musikkstreaming på samme måte som den svenske tjenesten, i tillegg til vanlig digitalt musikksalg á la iTunes.

- Nedlastingstjenesten vår skulle vi helst hatt på plass for et år siden, men da vi begynte arbeidet så vi fort at arbeidet med blant annet å oppdatere innhold kom til å bli tidkrevende. Vi bestemte oss derfor for at kvalitet ble viktigere enn å hive det ut, og det prinsippet gjelder også en streamingløsning. Vi vil, om ikke være størst, så i hvert fall ha de platene folk er ute etter, sa Presthus til Dagbladet.no den gang.

Platekompaniet vil mest sannsynlig ikke tilby gratis streaming av musikk, slik Spotify foreløpig gjør for de inviterte brukerne i Norge. De tror ikke at reklamemarkedet vil kunne bære reklamefinansiert streaming, og kommer først og fremst til å satse på at tjenesten blir så god at folk vil betale for den.