SATSER DIGITALT: Platekompaniets nedlastingstjeneste er på vei. Nå planlegger kjeden også streaming. FOTO: TORE BERGSAKER
SATSER DIGITALT: Platekompaniets nedlastingstjeneste er på vei. Nå planlegger kjeden også streaming. FOTO: TORE BERGSAKERVis mer

Platekompaniet lager norsk Spotify

Men gratis blir det ikke.

(Dagbladet.no): At Platekompaniet planlegger en nedlastingstjeneste har vært kjent lenge, og kjedens øverste sjef Rolf Kristian Presthus lover nå at butikken går på lufta før sommeren.

Samtidig avslører han overfor Aftenposten at de også sysler med planer om en streamingtjeneste, lik den Spotify har stor suksess med.

- Det er vel ingen stor hemmelighet at Platekompaniet også jobber med en streamingtjeneste, men arbeidet har ikke kommet så langt med dette ennå. Vi vil først lansere nedlastingstjenesten, sier Presthus til Dagbladet.no.

Tidkrevende arbeid
Han mener det er naturlig at Platekompaniet ser på en slik løsning, slik det digitale musikkmarkedet har utviklet seg.

Samtidig kommer de til å innvilge seg god tid for å få en bra nok løsning på plass.

- Nedlastingstjenesten vår skulle vi helst hatt på plass for et år siden, men da vi begynte arbeidet så vi fort at arbeidet med blant annet å oppdatere innhold kom til å bli tidkrevende. Vi bestemte oss derfor for at kvalitet ble viktigere enn å hive det ut, og det prinsippet gjelder også en streamingløsning. Vi vil, om ikke være størst, så i hvert fall ha de platene folk er ute etter, sier Presthus.

Han er ikke bare imponert over arbeidet Spotify har gjort når det gjelder å klarere rettigheter.

- De har vel lagt ut ut en del materiale som ikke har vært klarert, og har måttet fjerne ting. Vi har et produktnavn i forhold til våre fysiske butikker som vi ikke kan ødelegge. Derfor er vi avhengig av kvalitet på alt vi gjør.

Går ikke rundt?
Mange eksperter har vært kritiske til at det kan være lønnsomt å tilby reklamefinansiert streaming av musikk. Utgiftene til båndbredde, serverplass, vederlagsorganisasjoner og plateselskaper må nødvendigvis være større enn det men kan tjene inn av reklamekroner, har blant annet Michael Arrington i Tech Crunch hevdet.

Derfor har også Spotify inngått en avtale med 7Digital om salg av enkeltlåter. Platekompaniet tviler på om de kommer til å tilby reklamefinansiert streaming. De kommer først og fremst til å satse på at tjenesten blir så god at folk vil betale for den.

- Vårt utgangspunkt er å lage en tjeneste som brukerne er interessert i, og vi ser derfor på flere måter å selge musikk ut til brukerne på. Så får markedet avgjøre hva som overlever, sier han.

Å klarere rettighetene for låter er potensielt et omfattende arbeid, og Platekompaniet har mye igjen på denne fronten for å ha klar en stor streamingkatalog.

- Når vi har forhandlet om klarering av rettigheter, har vi i hovedsak snakket sammen om nedlastingstjenesten, forteller Presthus.


Les også:

Hva skjer 'a, Platekompaniet?

FÅR KONKURRANSE: Daniel Ek og Martin Lorentzon i Spotify.
FÅR KONKURRANSE: Daniel Ek og Martin Lorentzon i Spotify. Vis mer