Platekompaniet satser på spill

Utvider vareutvalget.

(Dagbladet.no): Platekompaniet er norges ledende platekjede, med 15 butikker i 11 byer.


I 2003 begynte butikkjeden å selge film - og fra 11. november utvides vareutvalget til å også inkludere dataspill, skriver bransjebladet
Faro Journalen i morgendagens utgave.

Anledningen er at Platekompaniets butikk på Oslo City skal gjenåpnes etter en ombygging.

Ser an markedet

Da butikkjeden begynte å selge dvd-filmer i 2003, var det fordi de merket at tiden var moden for det.

- Vi sa for lenge siden at vi skulle holde hovedfokuset på musikk, men vi så at forbrukerne likte å kjøpe film og musikk på samme sted. Med unntak av barnefilm var det ikke noe tradisjon for å kjøpe vhs i Norge, men så kom dvd som et mer kulturprodukt, med fine innpakninger og kurant format, og da begynte vi å se at mange forbrukte film på samme måte som med musikk. Folk begynte å kjøpe og samle film, og da ble det naturlig å satse på dvd, sier daglig leder Rolf Presthus i Platekompaniet til Faro Journalen.

- Ikke spilleksperter

Når de nå begynner å selge spill, er det med samme begrunnelse:

- Nå mener vi å kunne se at spill er i ferd med å vokse inn i den gruppen. I høst er det også mange ting som skjer med nye konsoller,samt at det kommer ny PlayStation til våren, så det virker som en riktig tid å gå inn i markedet, forteller Presthus.

Ifølge Faro Journalen så har det i et halvt års tid vært klart intern at Platekompaniet skal satse på spill. I begynnelsen skjer dette altså bare med Oslo City-butikken, men de andre følger etter.

- Utover i 2006 kommer spill også i de andre butikkene.Vi er ikke spilleksperter per i dag, så vi må bruke tid på å lære oss om produktene, sier Presthus.

SATSER PÅ SPILL: I november kan du også kjøpe dataspill hos Platekompaniet.