|||
(Dagbladet.no): I dag ble det kjent at Platekomaniet og Playcom Musikkverket varsler en boikott av plateselskapet MBOs utgivelser.
Bakgrunnen for boikotten er at MBO har inngått en avtale med Reitan-gruppen om eksklusiv distribusjon av den siste D.D.E.-plata.
Salget av albumet skal utelukkende skje via butikkene Narvesen, 7-Eleven og Rema 1000 - noe som har fått platebutikkene til å se rødt.
Men nå retter daglig leder Stein Vanebo i MBO skytset tilbake mot platebutikkene.
-Skal ikke få bestemme
Vanebo vil ikke la seg diktere av platebutikkene.
- Platekompaniet skal ikke få bestemme om Blacksheeps-plata skal komme ut eller ikke, sier Vanebo til Dagbladet, og fortsetter:
- Utgivelsesdatoen er ennå ikke klar - men når den kommer ut, vil den være tilgjengelig over hele Norge. På samme måte som D.D.E.-plata vil være tilgjengelig overalt.
Vanebo, som utgir artister som Terje Tysland og Sie Gubba - i tillegg til plater i Melodi Grand Prix jr.-serien - mener de store butikkene bør gå i seg selv.
- D.D.E. fronter alternative løsninger
- Hvordan framtida ser ut, veit jeg ikke. Men jeg veit at også her i Norge vil vi være berørt av globale strømninger, sier Vanebo, og henviser til samarbeidet mellom AC/DC og Wal Mart i USA.
Til Dagbladet i dag skisserte Platekompani-sjef Rolf Kristian Presthus et fiktivt scenario der Kurt Nilsen bare var å finne i Norgesgruppens butikker, og Morten Abel bare hos Rimi.
- Mener platebutikkene og de andre distributørene at de gjør en god nok jobb for store og små norske artister? spør Vanebo tilbake.
- Hadde man hatt en pauseknapp på tilværelsen, hadde bransjen trykka på den i 1992. Da var det nok å være på NRK, alle solgte 100 000 plater, og alle var lykkelige, sier han.
- Man kan spørre seg om hvordan platebutikkene har stilt seg det siste tiåret. Har de blitt mer solide, flinkere? Realiteten er at det har blitt vanskeligere og vanskeligere å få distribusjon på nye artister. Og D.D.E. er med dette med på å fronte alternative løsninger, avslutter Vanebo.
