VARSLET BOIKOTT: Tidligere i dag ble det kjent at Platekompaniet og Playcom Musikkverket har varslet boikott av plateselskapets MBOs artister, der blant annet The Blacksheeps holder hus. Bandets plate er imidlertid ennå ikke ferdig innspilt. Foto: LISE ÅSERUD / SCANPIX
VARSLET BOIKOTT: Tidligere i dag ble det kjent at Platekompaniet og Playcom Musikkverket har varslet boikott av plateselskapets MBOs artister, der blant annet The Blacksheeps holder hus. Bandets plate er imidlertid ennå ikke ferdig innspilt. Foto: LISE ÅSERUD / SCANPIXVis mer

- Platekompaniet skal ikke få bestemme

The Blacksheeps' plateselskapet slår tilbake.

||| (Dagbladet.no): I dag ble det kjent at Platekomaniet og Playcom Musikkverket varsler en boikott av plateselskapet MBOs utgivelser.

Bakgrunnen for boikotten er at MBO har inngått en avtale med Reitan-gruppen om eksklusiv distribusjon av den siste D.D.E.-plata.

Salget av albumet skal utelukkende skje via butikkene Narvesen, 7-Eleven og Rema 1000 - noe som har fått platebutikkene til å se rødt.

Men nå retter daglig leder Stein Vanebo i MBO skytset tilbake mot platebutikkene.

-Skal ikke få bestemme
Vanebo vil ikke la seg diktere av platebutikkene.

- Platekompaniet skal ikke få bestemme om Blacksheeps-plata skal komme ut eller ikke, sier Vanebo til Dagbladet, og fortsetter:

- Utgivelsesdatoen er ennå ikke klar - men når den kommer ut, vil den være tilgjengelig over hele Norge. På samme måte som D.D.E.-plata vil være tilgjengelig overalt.

Vanebo, som utgir artister som Terje Tysland og Sie Gubba - i tillegg til plater i Melodi Grand Prix jr.-serien - mener de store butikkene bør gå i seg selv.

- D.D.E. fronter alternative løsninger
- Hvordan framtida ser ut, veit jeg ikke. Men jeg veit at også her i Norge vil vi være berørt av globale strømninger, sier Vanebo, og henviser til samarbeidet mellom AC/DC og Wal Mart i USA.

Til Dagbladet i dag skisserte Platekompani-sjef Rolf Kristian Presthus et fiktivt scenario der Kurt Nilsen bare var å finne i Norgesgruppens butikker, og Morten Abel bare hos Rimi.

- Mener platebutikkene og de andre distributørene at de gjør en god nok jobb for store og små norske artister? spør Vanebo tilbake.

- Hadde man hatt en pauseknapp på tilværelsen, hadde bransjen trykka på den i 1992. Da var det nok å være på NRK, alle solgte 100 000 plater, og alle var lykkelige, sier han.

- Man kan spørre seg om hvordan platebutikkene har stilt seg det siste tiåret. Har de blitt mer solide, flinkere? Realiteten er at det har blitt vanskeligere og vanskeligere å få distribusjon på nye artister. Og D.D.E. er med dette med på å fronte alternative løsninger, avslutter Vanebo.

TENKER NYTT: Daglig leder Stein Vanebo i MBO mener at D.D.E. - med avgjørelsen om å distribuere sitt nye album gjennom Reitan-gruppens utsalgssteder - er med på å fronte alternative løsninger for musikksalg. Foto: ANDERS GRØNNEBERG / DAGBLADET
TENKER NYTT: Daglig leder Stein Vanebo i MBO mener at D.D.E. - med avgjørelsen om å distribuere sitt nye album gjennom Reitan-gruppens utsalgssteder - er med på å fronte alternative løsninger for musikksalg. Foto: ANDERS GRØNNEBERG / DAGBLADET Vis mer