SATSER DIGITALT: Platekompaniet håper å tjene penger på sin nye nettbutikk, som straks er klar for lansering. De vil imidlertid ikke tilby reklamefinansiert streaming, som Spotify og mange andre nye aktører på markedet. FOTO: TORE BERGSAKER
SATSER DIGITALT: Platekompaniet håper å tjene penger på sin nye nettbutikk, som straks er klar for lansering. De vil imidlertid ikke tilby reklamefinansiert streaming, som Spotify og mange andre nye aktører på markedet. FOTO: TORE BERGSAKERVis mer

Platekompaniet vil ikke konkurrere med Spotify

Bare uker unna lansering.

(Dagbladet.no): 2009 blir året da musikkindustrien slutter å bekymre seg, og lærer seg å elske nettet. Spotify har allerede vunnet manges gunst, og i løpet av året kommer det en flom av konkurrerende tjenester som også vil tilby reklamefinansiert musikk.

Platekompaniet lanserer også sin nye nettbutikk innen kort tid. De satser imidlertid på at folk fortsatt vil punge ut noen kroner for å laste ned drm-frie enkeltlåter i 256kbs-oppløsning.

- Vi snakker nå uker og ikke måneder til lansering, sier Espen Lauritzen i Platekompaniet til Dagbladet.no.

Kan det norske markedet
Dagbladet.no har vært i kontakt med flere kilder i platebransjen, som forteller om enorme forventninger til Platekompaniets nettbutikk.

Itunes har til nå vært den største aktøren på det digitale musikkmarkedet i Norge. Men Apple har lenge irritert bransjen, som oppfatter at de er mer opptatt av å selge iPoder enn å selge musikk. I fjor stagnerte også salget hos iTunes internasjonalt.

- Det skal bli fint å få en stor lokal aktør på banen, som kan tenke musikk - og ikke bare hardware, sier Gjermund Moastuen i Universal til Dagbladet.no.

Spotify er riktignok også en populær tjeneste, men det er foreløpig knyttet stor usikkerhet til hvordan og hvor mye disse klarer å gi i vederlag til artist og plateselskaper.

Platekompaniets store styrke er at de kan mye om norsk musikk, og det norske markedet.

- Vi tror det kommer til å bli veldig viktig, ettersom opptil 50 prosent av all musikk som selges i Norge er norsk. Ettersom vi jobber veldig tett med norsk musikk fysisk, smitter det også over på det digitale. Ingen andre store musikktjenester - eller rettere sagt iTunes, vier norsk musikk like stor oppmerksomhet som oss, sier Lauritzen til Dagbladet.no.

Flere betalingssystemer
Lauritzen i Platekompaniet har notert seg suksessen til Spotify de siste månedene, og det store markedet som åpenbart finnes for reklamefinansiert streaming av musikk.

Lauritzen sier imidlertid at det ikke har endret på Platekompaniets planer.

- Vi synes det er bare positivt at folk bruker digital musikk, og har jo veldig sans for konseptet som gjør store mengder musikk tilgjengelig for folk. Det er positivt for musikkinteressen. Det endrer imidlertid ikke på noen av de planene vi har, sier Lauritzen.

- Spotify har tidligere sagt til oss at de vil samarbeide med tredjeparter om salg av musikken. Har dere snakket med dem?

- Vi har ikke diskutert noe med Spotify ennå, vi vil først og fremst gjøre dette som vår egen greie. Men vi kan alltids ta en prat med dem om det er interessant.

Han forteller at de vil satse på ulike betalingssystemer.

- Du kan betale per låt. Vi kommer også til å selge skrapekort i butikkene, der du får en kode du kan løse inn på nettsiden.

- Konkurransedyktige priser
- Har dere planlagt en egen profil eller nettside for tjenesten?

- Nei, det blir en intergrert del av Platekompaniets nettbutikk, som også blir redesignet og gjort om. Den trenger en liten ansiktsløftning etter å ha vært lik de siste fire-fem årene.

- Og prisnivået?

- Prisene blir konkurransedyktige, uten at jeg kan gi noe helt eksakt info. iTunes har etablert et prisnivå, og det sier seg selv at vi ikke kan ligge så mye over dem.

Disse etablerer seg trolig også i Norge i 2009:

Deezer
http://www.deezer.com
Fransk musikkside med streaming på demand. Når du tegner medlemsskap får du også tilgang til å lage egne spillelister.

Q-Trax
http://qtrax.com/download.html
Har drøyt 800 000 låter som du kan laste ned gratis (reklamefinansiert). Disse fungerer imidlertid kun på Q-trax sin egen avspiller, og kan ikke tas med på mobile avspillere.

Chilirec
http://www.chilirec.com/
I likhet med Spotify en svensk tjeneste. Fordelen er at avspilleren er webbasert, altså slipper du å laste ned noe programvare for å få spilt av låtene.