- Platekompaniets liste til salgs

Forbrukerombudet undersøker praksisen rundt Platekompaniets Topp 15-liste.

(Dagbladet.no): Forrige uke skrev NRK.no at mektige Platekompaniets topp 15-liste var til salgs. Platekompaniets Egil Dahl tilbakeviste disse påstandene.

- Nei, akkurat når det gjelder Topp 15 er det vi som setter den, og det går ikke an å kjøpe seg inn der, sa Platekompaniet-gründer Egil Dahl.

- All reklame koster

Men i dag melder musikknettstedet Ballade.no at flere i bransjen bekrefter praksisen. Tuba Records sier at de har kjøpt annonsepakker som blant inneholder en plass på Topp 15-lista.

- All reklame koster, uansett hvilken form reklamen tar. Det er naivt å tro noe annet, sier Tuba Records\' salgssjef Roar Hals til Ballade.no.

Hals sier forøvrig at butikkkjeden er en drøm å jobbe med, og at Platekompaniet ikke har en annen praksis enn andre kjeder.

Platekompaniets Rolf Erik Presthus sier i dag at lista ikke er til salgs.

- Dette foregår slik. Vi bestemmer hvilke 15 som skal være med på lista. Disse betaler så for å være med. Men det er ikke slik at lista er til salgs. Om noen som er med på lista ikke vil eller kan betale, så fjerner vi dem ikke. Da hadde vi tråkket over, sier Presthus til Dagbladet.no.

Presthus forklarer videre at dette er billig markedsføring for aktørene, og at de fleste betaler når de først har kommet på lista.

Forbrukerombudet undersøker

Ballade.no har vært i kontakt med en rekke andre aktører som bekrefter at lista er til salgs.

Dagbladet.no har vært i kontakt med kilder i platebransjen og de bekrefter at lista koster.

Men mange har aldri hørt om muligheten, skriver Ballade.no. Forbrukerådet skal nå undersøke om det har skjedd brudd på markedsføringsloven.

- Hvis det er tilfelle at Platekompaniet selger plasser på sin Topp 15-liste, og denne kan tolkes som en slags smaksvurdering ut fra kvalitet, da er det noe som skurrer. Dette må måles ut fra hvordan vanlige platekjøpere som kommer inn i butikken, tolker listen, sier rådgiver Jon Gjedrem i Forbrukerombudet til Ballade.no.

Sjette mektigste

Platekompaniet har hatt hatt eventyrlig suksess i et ellers fallende marked. Til tross for nedgang i det totale platesalget fortsetter kjeden og levere kanontall. Dagbladet kåret nylig Platekompaniet til den sjette mektigste aktøren i musikk-Norge:

Platekompaniet svarer

Platekompaniet har sendt et innlegg til Ballade.no, der de forklarer hvordan markedsføringen foregår hos kjeden:

«Dette er en populær liste blant våre leverandører. Dersom listen hadde vært til salgs, ville samtlige leverandører ha kjøpt seg inn med stort sett alle sine produkter, spesielt Special Marketing-titler. Etter kort tid ville ingen kunder vært interessert i listen, og således ville Platekompaniets Topp 15 blitt totalt uinteressant», skriver gründerne Egil Dahl og Rolf Kristian Presthus.

De to skriver videre at de er sikre på at Forbrukerombudets undersøkelser går i deres favør.

<B>SUKSESS:</B> Egil Dahl og Rolf Kristian Presthus er blitt mektige aktører i Norsk musikkbransje.