Platesalget stuper

Platebransjen er i ferd med å tape kampen om ungdommen. Ferske tall viser at cd-salget stuper første kvartal i 2002.

- Dette kan bli det store helvetesåret for platebransjen, sier Svein Bjørge i Playground Music.

Med en nedgang på 20 prosent i mars og et omsetningstap på 20 millioner kroner i årets tre første måneder, tyder alt på at 2002 blir et tøft år for platebransjen. Nå kan nye oppsigelser og fusjoner bli løsningen.

- Platebransjen har ikke klart å tilpasse seg tida. Det får den svi for nå. Den negative salgstendensen vil fortsette ut året. Kutt i staben vil trolig bli konsekvensen for flere selskaper, tror sjef i det mellomstore plateselskapet Playground Music. Nedgangen i cd-salget er et globalt fenomen. Etter å ha holdt stand lenge, har det enorme amerikanske markedet opplevd en nedgang på 20 millioner cd-enheter så langt i år sammenliknet med samme periode i fjor.

Aksjefall

Denne uka opplevde Vivendi Universal sin laveste aksjekurs siden selskapet ble til for halvannet år siden. Samtidig sank EMI-aksjen på London-børsen etter rykter om at selskapet skal selge seg ut i platebutikk-kjeden HMV Media Group. Også AOL Time Warner-aksjen opplevde et kraftig børsfall.

Norsksalg i motgang

Her hjemme krymper både totalmarkedet og salget av norske plater. På tross av storoffensiv denne våren er norskandelen så langt i år på stusslige 15 prosent.

- Dette er ikke noe hyggelig i det hele tatt, innrømmer Warner Music-direktør Mads Nilsson. Han påpeker at det er de yngre målgruppene bransjen har mistet taket på.

- De unge kjøpegruppene er i ferd med å bli et problem for oss. Man ser at utgivelser rettet mot denne målgruppa, eksempelvis Apollo, Paperboys og Tungtvann, ikke lykkes, sier Nilsson, som kunne lagt til sin egen ungdomssatsing Vincens i den samme bunken.

- Det er helt klart en tendens at salget av både cd-singler og samleplater som «Absolute Music» går nedover. Dette er formater som har hatt ungdom som den største målgruppa.

- Dinosaurenes fall

Nilsson peker nok en gang på cd-brenning som en årsak til nedgangen i platesalget. I fjor ble det solgt nærmere 20 millioner blanke cd-plater. De fleste ble trolig brukt til kopiering av musikk.

Bjørge mener de multinasjonale plategigantene nå får svi fordi de har motarbeidet Internettets muligheter framfor å utnytte dem.

- Utviklingen i platebransjen kan bety dinosaurenes fall. De multinasjonale plateselskapene sliter med å unngå røde tall. Konsekvensen blir trolig ytterligere fusjoner i Sony, Warner og BMG-segmentet, eller salg til eksempelvis Microsoft, sier Svein Bjørge.

UNGDOMSFLUKT: 2002 blir trolig et enda tøffere år enn fjoråret for platebransjen, som særlig har mistet taket på de yngre platekjøperne. Artister som Apollo...
...Tungtvann (bildet) og Vincens oppnår lave salgstall, og salget av cd-singler og samleplater går også nedover.