Plateselskap gir bort U2, Beck og Mariah Carey

Universal vil la deg laste ned helt gratis.

(Dagbladet.no): Vivendis Universal Music Group har signert en avtale med nettstedet SpiralFrog om å gjøre store mengder musikk tilgjengelig for gratis nedlasting, skriver Financial Times.

Universal håper å bli kompensert ved reklameinntekter fra siden.

- Å få tilby unge konsumenter et alternativ til fildeling blir kjempespennende. SpiralFrog vil gi kundene en bedre opplevelse enn de kan få fra noen piratside, sier SpiralFrogs direktør Robin Kent ifølge en pressemelding fra selskapet.

- Besynderlig

Kent påpeker at deres tjeneste vil være tryggere mot virus og spyware, samt at de fleste vil kunne laste ned med bedre hastighet enn fra en piratside.

- Vårt kjernepublikum er drivkraften bak endringen i hvordan musikk blir laget, oppdaget og konsumert. De er framtiden for musikkindustrien, sier Kent.

Men ikke alle ser med like entusiastiske øyne på hva denne tjenesten innebærer.

- Jeg må si jeg syns det er besynderlig hvis Universal beveger seg så langt unna det som er deres opprinnelige forretningsmodell - om de skal begynne å leve av reklame framfor musikk, sier Arild Kalkvik, rådgiver innenfor media og entertainment i Pricewaterhouse Coopers, til Dagbladet.no.

MUSIKK MOT REKLAME: SpiralFrog kan revolusjonere musikkindustrien. Eller bare være et godt markedsføringstriks. FOTO: FAKSIMILE
MUSIKK MOT REKLAME: SpiralFrog kan revolusjonere musikkindustrien. Eller bare være et godt markedsføringstriks. FOTO: FAKSIMILE Vis mer

Han mener det kan få konsekvenser om selskapet begynner å gi bort musikken sin.

- Det ville vært det samme som at folk skulle få laste ned filmer gratis, mot at filmselskapene skulle tjene penger på reklame fra nettsidene. Det ville jo ødelagt markedet for nedlasting av film via betalingstjenester fullstendig.

Annonsørenes drøm

Gjermund Moastuen, new media manager i Universal Norge, er i København og har ikke rukket å sette seg inn i hva den nye tjenesten innebærer.

- Men vi jobber jo hele tiden med å tilrettelegge for at det skal bli enkelt å bruke og enkelt å betale for musikk på nett. Dette er en prosess som platebransjen er inne i, sier Moastuen til Dagbladet.no.

Han mener kunden bør ha mulighet til å bruke musikk i alle formater.

- Og at opphavsmannen samtidig har rett til å få betalt, er noe man bare må akseptere, sier Moastuen.

Og betaling mener Kent fra SpiralFrog at de kan få. En kundegruppe mellom 13 og 34 år er nemlig en annonsørs våte drøm.

Plateselskap gir bort U2, Beck og Mariah Carey

- Dette er innhold kunden bare må betale for ved å bruke tid. Det er innhold som annonsørene er villige til å betale for på kundens vegne, sier han.

Flere usikkerhetsmomenter

Det er imidlertid mange usikkerhetsfaktorer knyttet til tjenesten. For eksempel hvilke type artister som blir tilgjengeliggjort, og hvor nye musikkfilene er.

Arild Kalkvik i Pricewaterhouse Coopers utelukker ikke at det hele er et markedsføringsføringstriks.

- Man vet jo ikke hva som ligger bak. Om det er ny musikk de skal tilby gratis, satser Universal åpenbart på en helt ny forretningsmodell. Om det er gammel musikk, som uansett ikke selger noe særlig, trenger ikke dette være så dramatisk. Det er nesten det samme som at man gir bort filmer som er så gamle at det ikke er rettigheter knyttet til dem lenger.

Spiralfrog lanseres i betaversjon i USA og Canada i desember. Det er usikkert når - og om - tjenesten blir tilgjengelig i Norge.

GRATIS?: Mariah Carey.
GRATIS?: Beck.
GRATIS?: Bono og U2.