Plateselskap sa nei til Facebook Music

Mer krøll mellom ny og gammel økonomi.

NET TIL FACEBOOK: Plateselskapet Warner Music, som blant annet har Flaming Lips med frontfigur Wayne Coyne i stallen, sa nei til å være med på Facebooks planlagte musikkjeneste. Ting tyder på at platebransjen fortsatt er sin egen verste fiende, skriver Dagbladet.nos kommentator. Foto: SCANPIX
NET TIL FACEBOOK: Plateselskapet Warner Music, som blant annet har Flaming Lips med frontfigur Wayne Coyne i stallen, sa nei til å være med på Facebooks planlagte musikkjeneste. Ting tyder på at platebransjen fortsatt er sin egen verste fiende, skriver Dagbladet.nos kommentator. Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Ifølge teknonettstedet TechCrunch skal plateselskapet Warner Music ha satt foten ned for det som ellers ville blitt Facebook Music, en omfattende musikktjeneste med innhold fra alle fire store plateselskapene, samt et stort antall mindre selskaper fra hele verden.

Det er nok grunnleggerne av Spotify glade for. Men for Facebook og de ansvarlige i de tre andre store plateselskapene, EMI, Soy BMG og Universal, er det en liten katastrofe.

De tre var klare til å gå i gang med et omfattende Facebook-samarbeid gjennom Total Music, et selskap som eies av Universal og Sony BMG, og som nærmest virker spesialsydd for å håndtere samarbeidsløninger med nettsamfunn som Facebook.

EN OFFISIELL FACEBOOK-MUSIKKTJENESTE ville trolig fått en helt annen tyngde og tilstedeværelse på nettsamfunnet enn musikkapplikasjonene som er der i dag, som iLike, iMeem og Last.fm. Facebook Music kunne slik sett blitt en viktig maktfaktor i dette markedet, i konkurranse med blant andre Spotify og iTunes.

Ifølge Techcrunch strandet prosjektet på at Warner Music ikke var villig til å gå inn på en avtale om gratis streaming av musikk mot deling av annonseinntekter. Uten et tilbud av musikk fra alle de store selskapene, kunne ikke Facebook gå videre med prosjektet. Men Techcrunch oppgir ingen kilder til denne opplysningen, og heller ingen forklaring på hvorfor Warner skulle si nei til en slik modell, mens selskapet jo faktisk har sagt ja til noe tilsvarende med for eksempel Spotify. Andre tjenester som allerede er på Facebook er jo også basert på gratis streaming - med Warners velsingelse. SJEFENE I PLATEBRANSJEN er ikke dumme, selv om det nok av og til kan virke slik når vi som er kritiske til bransjens veivalg de siste ti årene skriver om dem.  Warner Music og de andre plateselskapene er først og fremst opptatte av å tjene penger for seg og artistene sine, enten det er direkte gjennom salg, eller indirekte via abonnements- eller annonsemodeller drevet av samarbeidspartnere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer