Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Plateselskap saksøker for flere hundre millioner

Skremmeskudd til videotjenester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I forrige uke inngikk Universal Music Group en avtale med YouTube om deling av reklameinntekter hver gang deres videoer vises på siden.

Nå har plateselskapet sendt ut en kraftig advarsel til alle videotjenester på nettet som ikke har en slik avtale, ved å saksøke Grouper Networks og Bolt.com. Årsaken er at Universal mener disse sidene gir blaffen i opphavsretten.

- Vi mener at disse nye virksomhetene er lovbrytere, og at de skylder oss et titalls millioner kroner, uttalte Universal-topp Doug Morris for et par uker siden, skriver bransjebladet Variety.

Flere hundre millioner

Universal har ingen andre plateselskaper med seg på søksmålet, og selskapets aggressive framtreden bryter med strategien til de fleste andre innholdsleverandører. Direktøren for et av de andre store plateselskapene sier til Variety at de ikke vil saksøke nå, fordi de er i forhandlinger om samarbeid med flere av tjenestene.

Mye av materialet som ligger ute på for eksempel YouTube bryter også med opphavsretten, men stort sett har film- og plateselskapene nøyd seg med å be YouTube fjerne innhold de ikke selv har lagt ut.

Advarsler er imidlertid ikke nok for Universal nå.

Beløpet plateselskapet krever av Bolt og Grouper kan beløpe seg til flere hundre millioner kroner, og likevel har tjenestene vesentlig mindre trafikk enn andre nettsteder som tilbyr videoer. Flere tolker derfor disse søksmålene som et skremmeskudd til andre, større aktører: Rydd opp i opphavsrettrotet, eller ta konsekvensene.

LEI: Plateselskapet Universal er lei av at videoer legges ut uten at de får betaling, og går nå til søksmål mot to mindre videotjenester. Blant Universals artister er Jay-Z, og videoen til hans siste singel «Show Me What You Got» lå på YouTube bare minutter etter at den var vist på tv for første gang. Faksimile: YOUTUBE.COM
LEI: Plateselskapet Universal er lei av at videoer legges ut uten at de får betaling, og går nå til søksmål mot to mindre videotjenester. Blant Universals artister er Jay-Z, og videoen til hans siste singel «Show Me What You Got» lå på YouTube bare minutter etter at den var vist på tv for første gang. Faksimile: YOUTUBE.COM Vis mer

Advarer YouTube

Før Google kjøpte YouTube for 11 milliarder kroner for halvannen uke siden, gikk bransjeanalytiker Josh Bernoff ut og advarte mot at siden kunne være et nytt Napster som snart kom til å gå dukken. Det første søksmålet fra et av de andre store medieselskapene, som News Corp, Disney eller Universal vil knekke selskapet, hevdet analytikeren i Forrester Research.

Ifølge Variety skal det imidlertid mye til før noen av de andre store innholdsleverandørene følger Universals eksempel nå, og går rettens vei. Den rådende holdningen i Hollywood og i musikkindustrien er i større grad enn tidligere at man ønsker å fokusere på hva man kan tjene på nye former for onlinedistribusjon framfor å telle tapte dollar som følge av piratvirksomhet.

YouTube har for eksempel også nylig inngått avtaler med Warner og tv-selskapet CBS.

For Bolt og Grouper ser imidlertid ikke framtiden særlig lys ut.

- Brukerstyrte sider som Grouper og Colt, som får så mye inntekter fra trafikk som våre videoer og sanger genererer, kan ikke forvente at de skal bygge sin forretningsmodell uten tillatelse og uten å kompensere de som lager innholdet, sier Universal i en uttalelse.