Plateselskaper granskes for prisjuks

Skrur opp prisen på digital musikk.

(Dagbladet.no): Det amerikanske justisdepartementet har varslet at de vil stevne de største plateselskapene i USA på grunn av mistanke om prisjuks, skriver Billboard.

Ifølge bransjebladet kan plateselskapene ha samarbeidet for å skru opp prisen på musikk som selges over nett, for eksempel gjennom iTunes og MSN Music.

Krangler om pris

Hverken Warner Music Group, Sony BMG eller Universal Music Group ønsker å kommentere saken, og en talsmann for plateselskapet EMI sier at de ikke har mottatt noen stevning.

Men flere kilder i bransjen sier til Billboard at de har fått varsel om at en stevning er på vei. En talsmann for myndighetene bekrefter også dette.

- Vår konkurranseavdeling ser på muligheten for konkurransehemmende praksis innenfor den digitale musikkindustrien, sier Gina Talamona til nyhetsbyrået AP.

Etter hva bransjebladet erfarer, dreier saken seg om en klausul selskapene krever når de inngår kontrakter med forhandlere av digital musikk. I denne klausulen heter det at et selskap ikke kan få dårligere vilkår enn sine konkurrenter.

I noen tilfeller krever også selskapene å få se avtaler forhandleren har inngått med andre selskaper, for å sikre seg at de får best mulig vilkår. Granskingen skal nå avdekke om disse klausulene virker konkurransehemmende.

STOR GRANSKING: Plateselskapet til Jennifer Lopez ble gransker for å ha betalt radioansatte for å spille henne. Har kunder på iTunes også betalt for mye for låtene hennes? FOTO: SCANPIX/AP
STOR GRANSKING: Plateselskapet til Jennifer Lopez ble gransker for å ha betalt radioansatte for å spille henne. Har kunder på iTunes også betalt for mye for låtene hennes? FOTO: SCANPIX/AP Vis mer

Ifølge News.com har plateselskapene lenge ønsket å endre på prisstrukturen for digitale musikkfiler. De ønsker ikke fastpris på låter, men vil øke prisen på populære sanger. Til gjengjeld ønsker de å selge mindre populære låter til rabatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bestakk radioansatte

Granskingen vil ifølge Billboard trolig bli ledet av New Yorks statsadvokat Eliot Spitzer, som for tiden også undersøker andre, mindre heldige sider ved musikkbransjen.

Spitzer har nemlig stått i bresjen for å bekjempe payola - bestikkelser bransjen har gitt mediefolk for å få promotert deres artister.

Sony BMG måtte for eksempel betale en bot på 64 millioner kroner etter å ha bestukket radiostasjonansatte. I et av tilfellene hadde de i løpet av ei uke betalt 3600 dollar for 63 runder med Jennifer Lopez-låta «Get Rich».

I november måtte Warner betale fem millioner dollar etter en tilsvarende skandale.

• Billboard skriver at en tilsvarende gransking rundt prisnivået på digital musikk ble startet i 2001, og avsluttet to år senere. Den gang endte det ikke med noen tiltale.

LEDER ETTERFORSKNINGEN: New Yorks statsadvokat Eliot Spitzer.