Anmeldelse: Aggie Frost - «Perlemor»

Plutselig var hun tilbake

Aggie Frost gir ut sitt første album på ti år. På dialekt!

FØRSTE PÅ TI ÅR: Aggie Peterson aka Aggie Frost gir i dag ut sitt første album på ti år - og synger denne gang på norsk. Foto: Rune Stokmo
FØRSTE PÅ TI ÅR: Aggie Peterson aka Aggie Frost gir i dag ut sitt første album på ti år - og synger denne gang på norsk. Foto: Rune Stokmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Det er alltid hyggelig når gamle stjerner, ganske så uventet, finner tilbake til bransjen. Ekstra hyggelig er det når artisten har noe å melde.

«Perlemor»

Aggie Frost

Elektropop

Utgitt: 6. mai 2022
Plateselskap: Frostworld Recordings / The Orchard

«Elektropop a la Tromsø.»
Se alle anmeldelser

Aggie Peterson var en av Norges mest lovende platedebutanter da hun i 1998 ga ut «Bedsit Theories». Så gikk det fem år før oppfølgeren «Melodica» kom, og i mellomtida jobbet hun blant annet i NRKs «U»-redaksjon.

To Frost-album fulgte i tillegg til filmmusikk (ep-en «Alt flyter» fra 2006) og musikken til stumfilmen «Mother» (2013) sammen med Sergey Suokas og Per Martinsen - og så ble det ganske stille.

På dialekt

Ti år etter at Aggie Peterson og ektemannen Per Martinsen ga ut sitt siste album som Frost, «Radiomagnetic», gir Aggie nå ut sitt første soloalbum, på dialekt. Hun står for veldig mye sjøl – fra komponering og tekst til programmering, produksjon og vokal. Martinsen bidrar med beats og miks når ikke Poppa Lars (Tungtvann) har ansvaret for miksen. Sjøl kaller Aggie musikken hun spiller «filmatisk elektronisk pop».

Elektropop

Bel Canto hadde gått opp løypa da Aggie sammen med blant andre Rune Lindbæk, Torbjørn Brundtland (seinere Röyksopp) og Martinsen (aka Mental Overdrive) ble en del av det helt spesielle elektronikamiljøet i Tromsø.

Som Frost lagde hun og Martinsen drømmende og stemningsfull elektronisk alternativ pop, mens hun på egen hånd lager det hun kaller «mer abstrakt musikk til teater, film, dans og installasjoner».

Personlige tekster

«Perlemor» er både velkjent og annerledes, og ikke bare fordi hun nå synger på norsk. Det er fortsatt elektropop, men perspektivet er et annet.

En perlemor er ifølge Aggie «en som er pyntet og fin på utsida og som legger ut de fineste bildene på Insta - men som egentlig bare er et puslespill av skjøre biter som prøver å holde alt sammen uten å kollapse.»

De personlige tekstene hennes reflekterer rollen som en voksen kvinne og mamma til to små, med forventningene og presset som følger med. Som her i «Knokla»:
«Klare ikkje lengre å lukke døra helt
det e fylt til randen av eldgamle skjelett
Æ lenke mæ fast, har nøkkel'n under tunga
for det som e der inne e ikkje for unga»

Elektropop-knep

«Aurora Lily», ordløs, men ikke stemmeløs, er en litt uortodoks inngang til hennes noe annerledes univers. «Tentakler» er også noe prøvende i starten, men så løftes låten gjennom velprøvde elektropop-knep og antar smått episke dimensjoner, også takket være strykerne i Arktisk Filharmoni.

Snaut fem minutter lange «Bølge» blir en liten hvileøvelse før albumets overraskelse, en nordnorsk oversettelse av amerikaneren Tom Paxtons «I Give You The Morning», «Gir dæ min morra» - for lengst udødeliggjort i Fred Åkerstöms svenske oversettelse. Her får den naturlig nok en helt annen behandling og et nytt liv, sjøl om Åkerströms oversettelse følges så tett at han kanskje burde vært kreditert.

Tradisjonell elektropop

Det fortsetter i suggererende «Stille». Aggie øker tempoet og er i ferd med å stake ut retningen for resten av albumet. Med «Nattebyen», inspirert av filmen «Drive», er hun framme ved albumets høydepunkt, en tradisjonell elektropop-låt med beat-master Martinsen på «tilbudssiden».

«Melodi» og «Film» følger fint opp. Her har vi to elektropop-perler som bør ha radiopotensial. «Æ har det som på film» synger Aggie og ramser opp kjente filmklassikere. «Tidløs» og «Knokla» avslutter albumet.

Det tar litt tid før det setter seg og finner sin form. «Perlemor» er interessant nok et album som holder litt igjen på det beste materialet, og som blir bedre og bedre nærmest låt for låt. Uansett er det mye som tyder på at det ikke blir ti år til neste album!

«Perlemor» skal munne ut i et større prosjekt hvor tekster, filmer og låter veves sammen - og der albumet presenteres i en hybrid konsertforestilling med premiere på Festspillene i Nord-Norge 27. juni.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer