Pøblan tar hevn

Tungtvann leverer en glimrende balanse mellom alvor og fæst på oppfølgeren til debutsuksessen «Nord og Ned».

Vi nordmenn prøver ofte å overbevise oss selv om at vi er et av de mest tolerante folkeslagene i verden. Det er vi selvsagt ikke, noe Tungtvann på imponerende vis illustrerer på «Mørketid». Å bli trakassert av politi og butikkinnehavere fordi buksene dine ser annerledes ut - slik Jørg-1 har opplevd i Bodø - burde tilhøre ei mørk fortid. Alt i alt gjør dette Tungtvann til Norges farligste band. NRK ville sensurere språket deres (før de fikk Dialektprisen), og Bodø-politiet er rasende på duoens karakteristikker av dem på hitsingelen «Pøbla».

Fæst

Men selvsagt er det ikke bare alvor på den tvetydig titulerte «Mørketid»: «Slepp alt du har i hendern, nu starte fæsten, sætt flaska mot kjæften og kjør i dæ ræsten og fuck-up shit som om du va i ville væsten,» oppfordrer Jørg-1 på albumets tittel- og åpningskutt. En «henda-i-været» -festslager som også inneholder gjennomtenkte rim om å glemme dine problemer. Schizofrent? Slettes ikke. Mer spennende enn den nye rockemusikken? Selvsagt.

Hagerup og Nilsen

Jørg-1s ærlig utleverende «D E Sånn» bruker, som den glimrende «Pøbla» , elementer fra en Klaus Hagerup-revy fra syttitallet. Hagerup, syttitallsrevyer, visesanger Terje Nilsen og nordnorsk hip hop - hvem hadde trodd at dette kom til å bli oppskriften på en av årets norske hitsingler?

«T D Her», «FNL (Farlig Narko Liga)» og «Æ E» er fresende Tungtvann med varierte, tunge og spretne beats fra Poppa Lars. «Fram T 95» er typisk tilbakeblikk -hip hop, mens den fantastiske «Ekte Menneske» bare er en av mange singelkandidater her. Den selvironiske latterbomben «Ka E D Som Har Skjedd Me Tungtvann?» og - platas beste låt - «Bransjehora» runder av ballet, før Tungtvann leverer en ambisiøs oppfølger i «Supermann Elsker II».

Hva kan vi si? Bæste pøblan i Norge: Peis på, Tungtvann!

  • «Mørketid» slippes mandag 4. februar.

AVLIVER STEREOTYPER: På «Mørketid» tar Poppa Lars (t.h.) og Jørg-1 et oppgjør med de mange stereotypene hiphopfans må slite med i Norge.