MÅ NEDBEMANNE: Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
MÅ NEDBEMANNE: Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Polaris Media varsler nedbemanning de neste årene

Varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.

Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.

Det fører til at selskapet planlegger å gjennomføre nye, resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.

Frivillige ordninger

- En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

Digital nedgang

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.

- Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.