Politianmeldte Morten Krogvold: - Jeg har lagt alle kortene på bordet

Leverte ikke selvangivelse på seks år - må møte i retten.

Morten Krogvold er aktuell med en forfatterportrett-utstilling, men i helga ble det også kjent at fotografen er politianmeldt for ikke å ha levert selvangivelse siden 2009.

Nå må han møte i retten for regnskapsrot, og risikerer fengselsstraff.

Alle kort på bordet - Dette har hengt over meg i tre år. Jeg har ikke levert selvangivelser siden 2009. Jeg trodde at regnskapet mitt var i orden. Men så viste det seg at selvangivelsene ikke var blitt innlevert, sier Morten Krogvold da Dagbladet møter han i Nasjonalbiblioteket.

Han forteller at beløpet han skylder, er blitt gjort opp for.

- Det er en prinsippsak for skattemyndighetene, siden det er straffbart ikke å levere selvangivelse. Saken skal opp i retten i løpet av mars. Jeg regner med at jeg, i verste fall, får en betinget dom, sier Krogvold, som har lagt alle kort på bordet.

- Veldig lei meg Den kjente fotografen mener at alt beror på en misforståelse mellom ham og hans tidligere regnskapsansvarlige, og at den siste som ville tjent på regnskapsrotet, er ham selv. Han har tilstått overfor politiet og Skatt Øst.

- Jeg er blitt skjønnsliknet og betalt mer i skatt enn jeg egentlig skulle, sier han.

- Dette er selvfølgelig mitt ansvar. Jeg er veldig lei meg, og har samarbeidet godt med politi og skattemyndigheter -  som har behandlet meg veldig korrekt og ordentlig, sier Krogvold, som nå vil legge dette bak seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt nye bilder I utstillingen «Image», som åpner på Nasjonalbiblioteket i dag, viser Morten Krogvold 30 utvalgte portretter av samtidsforfattere. Utstillingen omfatter også fotografier, tegninger og grafikk av eldre forfattere som Sigrid Undset, Dorothe Engelbretsdatter, Camilla Collett, Henrik Wergeland, Jonas Lie og Bjørnstjerne Bjørnson.

- Halvparten av mine 30 fotografier, av bl.a. Dag Solstad, Vigdis Hjorth, Linn Ullmann, Karl Ove Knausgård, Hanne Ørstavik, Jon Fosse og Kjell Askildsen, er tatt i år, sier Krogvold.

- Jeg møtte Knausgård på jernbanestasjonen i Malmö før han skulle til Japan. Jeg fikk en liten halvtime med ham. Forfattere i dag er ikke så opptatt av å regissere sitt eget image som før, i gamle dager, mener Krogvold.

Sårbarhet og nerve Gjennom litteraturhistorien har forfattere brukt portrettet til imagebygging. Utstillingen «Image» viser hvordan forfatterportrettene har utviklet seg, og hvordan forfatterne i sterk grad iscenesatte seg selv - langt mer før enn i dag.

- Forfattere lever av å utlevere sin sårbarhet.

- Det er noe av det jeg forsøker å formidle i mine bilder: fotografere dem med verdighetet og stil, få fram sårbarheten og nerven bak fasaden, sier Krogvold, som har tatt bildene med Hasselblad og «gammeldags film», Tri-X 400 og framkalt bildene på baryttpapir.

Dødsmasker - Jeg har ikke noe stygt å si om digitale bilder, men overgangen fra lys til mørke, gråtonene, blir mykere med film og papir basert på sølv - og klassisk mørkeromsarbeide. Digitale overganger blir mer kantede. Jeg foretrekker manuelt håndverk og kjemiske framkallere, sier Krogvold.

Bilder og avstøpninger av døde forfattere har også sin plass i den visuelle kulturen.

- Utstillingen viser flere døds- og livsmasker, gipsavtrykk av døde eller levende forfattere. Forfattere iscenesatte seg selv for å bygge et ønsket image langt mer og sterkere før enn i dag, sier kurator for utstillingen, Arthur Tennøe.

ROTET DET TIL: - Jeg rotet det skikkelig til, men nå har jeg gjort opp for meg, sier fotograf Morten Krogvold. Han må denne måneden likevel møte i retten for økonomsik rot. Foto: Anders Grønneberg
NYE OG GAMLE FOTO: Tirsdag 8. mars åpner Morten Krogvold i samarbeid med Nasjonalbiblioteket utstillingen «Image». Her viser han nye og gamle forfatterportretter. Her ser vi Inger Hagerup tatt i 1983 og to nye bilder av Vigdis Hjorth og Kjell Askildsen. Foto: Anders Grønneberg
NYE OG GAMLE FOTO: - Jeg møtte Karl Ove Knausgård på jernbanestasjonen i Malmö en liten halvtime før han skulle til Japan, forteller Morten Krogvold. Foto: Anders Grønneberg
BETINGET DOM: - Jeg er veldig lei meg, har samarbeidet godt med politi og skattemyndigheter, forteller Morten Krogvold, som ikke tror han får noen strengere straff enn en betinget fengselsstraff. Foto: Anders Grønneberg
BETINGET DOM: - Gjennom hele den norske litteraturhistorien har forfattere, godt hjulpet av kjente bildeskapere som Edvard Munch og Anders Beer Wilse, brukt portrettet til imagebygging. Utstillingen «Image» viser hvordan forfatterportrettene har utviklet seg, fra vår første litterære stjerne, Dorothe Engelbretsdatter med hodeskalle på skrivebordet, via ikonet Ibsen til en smilende Vesaas, sier kurator Arthur Tennøe (til høyre) - her sammen med fotograf Morten Krogvold og utstillingsansvarlig Marte-Kine Sandengen. Foto: Anders Grønneberg
GAMLE OG FORFENGELIGE: - De gamle forfatterne var langt mer forfengelige og bevisst på hvordan de ville bygge imaget ved bruk av bilder, sier kurator Arthur Tennøe, her foran mer enn hundre år gamle bilder av Bjørnstjerne Bjørnson. Foto: Anders Grønneberg