20150309 Politiet øver på å håndtere demonstranter foran Israels ambassade til Norge. Isreael, politi, øvelse, oslo
20150309 Politiet øver på å håndtere demonstranter foran Israels ambassade til Norge. Isreael, politi, øvelse, osloVis mer

Politiets IT-misere

Regjeringen gjør klokt i å skrinlegge Politidirektoratets IT-prosjekt.

Meninger

Hittil siste kapittel i den tragiske historien om politiets IT-systemer er nå skrevet. Ti år er gått og straffeloven av 2005 er enda ikke implementert, angivelig grunnet utdaterte datasystemer.

Nå er det Politidirektoratets (POD) siste krumspring, «merverdiprogrammet» med en kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner, som skrinlegges. Planlegging og evaluering for 240 millioner kroner viser at prosjektet blir for risikabelt og dyrt. Den konklusjonen kunne de fått billigere av oss.

Merverdiprogrammet, som skulle bygge et helt nytt IT-system fra bunnen av, var dømt fra starten. Slik gigantomani er sjelden en god måte å drive utvikling på. En fersk rapport fra Simula og Scienta viser at det er de største IT-prosjektene som oftest feiler.

Det er også stikk i strid med IT-bransjens suksessmodell: sett brukerne av systemene i sentrum, kartlegg behov, del opp prosessen i små, håndterlige biter og vurder kontinuerlig utviklingen i lys av brukernes tilfredshet med systemet. Tenk bare hvordan Facebook utvikler siden, steg for steg, test for test, hele tiden med brukerne og annonsørene i tankene.

Det er derfor ingen skandale, men en helt nødvendig realitetsorientering, at justisminister Anders Anundsen melder at merverdiprogrammet skrinlegges til fordel «mindre og mer fleksible prosjekter». POD får nå ansvar for å prioritere de utviklingsoppgaver som er viktigst å få på plass.

I den prosessen er POD nødt til å ta noen kloke grep. Ved å inngå i en åpnere, fleksibel og framoverlent anbudsprosess, kan politiet både få på plass flere gode løsninger, samt opprettholde kontakten med flere tjenestetilbydere. Det er grunn til å vokte seg for NAV-fellen med å bli avhengig av tjenestene til ett stort konsulenthus. De kan samtidig lære av den stegvise måten NAV har forbedret den digitale løsningen for foreldrepenger.

IT vil likevel aldri løse politiets underliggende problemer. IT-systemer byr ikke først og fremst på tekniske, men organisatoriske utfordringer. Det er bortimot umulig å få et IT-system til å tilpasse seg en kompleks organisasjon med kulturproblemer. Politiet må heller omorganiseres slik at de tilpasser seg mulighetene som ligger i den nye teknologien med brukernes beste i sikte. Ledelsen bør holdes ansvarlig for hvor godt den evner å gjøre det.