KLIKKVINNER: Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) har fire ganger så mye engasjement på Facebook som andre toppolitikere.  Rådgiver Espen Teigen (t.h.), har fått æren for å ha skapt et politisk fenomen.  FOTO: INGAR STORFJELL  
KLIKKVINNER: Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) har fire ganger så mye engasjement på Facebook som andre toppolitikere.  Rådgiver Espen Teigen (t.h.), har fått æren for å ha skapt et politisk fenomen.  FOTO: INGAR STORFJELL  Vis mer

Politikere på Facebook får folk til å klikke. Av og til bokstavelig

Misnøye har aldri vært billigere og lettere tilgjengelig.

Kommentar

Hundeeiere som lar bikkja snakke for seg om hva man måtte ha på hjertet, er et populært fortellergrep på Facebook. Lørdag la Christian Tybring-Gjedde fra Frp ut et bilde av seg selv med hunden Cimbo. Tispa hadde fått høre at det er folk som anser hunder for å være «skitne dyr», og skjønte ikke hvorfor flere slike mennesker skulle ønskes velkommen til landet.

Det skapte sterke reaksjoner. Søndag informerte Tybring-Gjedde at han hadde fjernet innlegget på grunn av drapstrusler i kommentarfeltet. Det er dessverre ikke uvanlig, særlig når det handler om innvandring og muslimer. Ingen temaer vekker større engasjement og hardere fronter i sosiale medier.

Men det er jo nettopp engasjement politikerne jakter på. Da kan det være fristende å trykke på de knappene du vet får brukerne til å klikke, også i sinne mot avsenderen. Offerrolen er en bonus. Du kan stå fram om den vonde tiden da engasjementet ble vendt mot deg. Tradisjonelle medier er aldri langt etter å plukke opp smulene fra de nye.

Alle partier skal satse enda tyngre på sosiale medier i årets valgkamp. Stort sett er det snakk om tradisjonelle virkemidler man kjenner fra redigerte medier. Ap-rådgiver Camilla Ryste sier det er et poeng at Jonas Gahr Støre skal være gjenkjennelig og ikke iscenesatt.

Men den suverene dronninga av Facebook er en politiker som er åpen om sin iscenesettelse. Sylvi Listhaug har fire ganger så stort engasjement på sin FB-side som både Støre og Siv Jensen har på sine sider, ifølge tall fra hennes rådgiver Espen Teigen. Han lovet henne over 100 000 følgere på Facebook i løpet av kort tid. Og leverte, som det heter. 24-åringen har dermed fått en imponerende status som FB-guru i pressen og mannen som har skapt et politisk fenomen på størrelse med Trump eller deromkring.

Selv mener Teigen hemmeligheten bokstavelig talt er enkel: Facebook er ikke stedet for å legge ut om de store ideologiske skillelinjene. Budskapet må være enkelt og tydelig. Selv om folk ikke vet noe om utlendingsforvaltningen, skal de kunne forstå Listhaugs budskap, forklarte Teigen på et presseseminar på Stortinget forleden om årets valgkamp.

Fremskrittpartiets følgere i sosiale medier beskriver han som 65 prosent menn med en overvekt av eldre og ikke urbane. Altså omtrent som prototypen. Mange av dem er sinte, skal vi tro. Teigen har som tommelfingerregel at det er ti ganger så mange sinte folk som høflige, og han tror Frp-ere er de som oftest må stenge ute brukere.

Det er kanskje prisen for å vekke et slikt engasjement, sier han.

Camilla Ryste er bekymret for at sosiale medier vil bidra til polarisering og hat i valgkampen, fordi politikere i for liten grad modererer, korrigerer og setter grenser. Det er man selvfølgelig når det villeste partilederen har gjort i sosiale medier er å ta isbad. Da er det vanskelig å konkurrere med folk som mener vi skal slutte å plukke opp flyktninger fra havet for å lære dem hvor dumt det er å flykte i båter som er lekk.

Men Teigen synes å betrakte de samme kreftene som Facebooks iboende vesen, et ulmende sinne det gjelder å mestre og dra nytte av. Noe han gjør til gagns.

Misnøye har aldri vært så billig. Så lett tilgjengelig. Så enkelt.

Prisen for å vekke sinte folk er et voldsomt engasjement, av og til bokstavelig, fra folk som ikke kan straffeloven, men har forstått budskapet. Engasjementet ble utløst igjen i helgen. Men det er mer uklart hvem som til syvende og sist betaler.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook