<cutline_leadin>INGEN ER TRYGGE:</cutline_leadin> Selv de som ikke er på Facebook er nå avslørt. De digitale sporene du etterlater deg inkluderer søkehistorikk, kredittkortforbruk og spillelisten din på Spotify, skriver artikkelforfatteren. <ep><cutline_name>Illustrasjonsfoto: NTB scanpix</cutline_name></ep>
INGEN ER TRYGGE: Selv de som ikke er på Facebook er nå avslørt. De digitale sporene du etterlater deg inkluderer søkehistorikk, kredittkortforbruk og spillelisten din på Spotify, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Stordata i politikken:

Politikerne ser deg

En ny metode for å behandle store mengder personlige opplysninger har gjort sitt inntog i politikken, og med det i ditt og mitt liv.

Meninger

Psykometri er en gren innenfor psykologien som bruker kvantitative metoder på det som kalles «big data». Kort forklart er stordata de digitale sporene vi etterlater oss, både på og utenfor nettet, hver gang vi foretar oss noe.

I fjor var Dr. Michael Kosinski fra University of Cambridge invitert på en konferanse i Oslo. Der fortalte han om en metode hvor du setter sammen all digital informasjon du har om et menneske og kobler det sammen med personlighetstester. Ut av det får man en ekstremt presis personlighetsprofil. Det åpner opp for en ny form for kommunikasjon og manipulasjon.

Kosinski og hans kollegers forskning har åpnet opp for en ny tankegang hos politiske partier, som før baserte seg på å spisse budskap mot en bestemt gruppe. Valgkampbudskap har vært skreddersydd etter demografi – kvinner, etnisitet osv. Nå kan du spisse et budskap ut mot individer.

I 2012 demonstrerte Kosinski ved hjelp av Facebook hvordan det man trykker «liker» på kan fortelle mye om en person. Med gjennomsnittlig 68 registrerte «liker»-klikk fra en Facebook-bruker kunne han forutsi hudfargen deres med 95 prosent sannsynlighet. Seksuell legning og politisk ståsted kunne også leses ut fra en Facebook-profil. En ny måte å plassere folk i bås på er skapt.

Jeg har ikke vært så bekymret over hvilke digitale spor jeg etterlater meg. Det er lett å tenke at man er beskyttet av å være en i mengden.

Det har endret seg nå. Det er ikke lenger mulig å gjemme seg – selv de som ikke er på Facebook er nå avslørt. De digitale sporene du etterlater deg inkluderer søkehistorikk, kredittkortforbruk og spillelisten din på Spotify.

Persontilpasset annonsering har kommet for å bli. Foran stortingsvalget i fjor kunne du se flere sponsede innlegg fra norske partier og politikere på din Facebook-side. Mens så å si all personlig informasjon i USA er til salgs, krever europeisk lovgivning aktivt samtykke til at personopplysninger blir frigitt.

Foreløpig er det uklart hvor stor innvirkning Kosinskis metode har hatt på avstemninger i Europa og USA det seneste året. Foreløpig beskytter loven oss, men hva skjer hvis europeisk lovgivning skulle nærme seg amerikansk, og politiske partier kan kjøpe personopplysninger?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook