DEBATT

Stordata i politikken:

Politikerne ser deg

En ny metode for å behandle store mengder personlige opplysninger har gjort sitt inntog i politikken, og med det i ditt og mitt liv.

INGEN ER TRYGGE: Selv de som ikke er på Facebook er nå avslørt. De digitale sporene du etterlater deg inkluderer søkehistorikk, kredittkortforbruk og spillelisten din på Spotify, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
INGEN ER TRYGGE: Selv de som ikke er på Facebook er nå avslørt. De digitale sporene du etterlater deg inkluderer søkehistorikk, kredittkortforbruk og spillelisten din på Spotify, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Psykometri er en gren innenfor psykologien som bruker kvantitative metoder på det som kalles «big data». Kort forklart er stordata de digitale sporene vi etterlater oss, både på og utenfor nettet, hver gang vi foretar oss noe.

I fjor var Dr. Michael Kosinski fra University of Cambridge invitert på en konferanse i Oslo. Der fortalte han om en metode hvor du setter sammen all digital informasjon du har om et menneske og kobler det sammen med personlighetstester. Ut av det får man en ekstremt presis personlighetsprofil. Det åpner opp for en ny form for kommunikasjon og manipulasjon.

Kosinski og hans kollegers forskning har åpnet opp for en ny tankegang hos politiske partier, som før baserte seg på å spisse budskap mot en bestemt gruppe. Valgkampbudskap har vært skreddersydd etter demografi – kvinner, etnisitet osv. Nå kan du spisse et budskap ut mot individer.

I 2012 demonstrerte Kosinski ved hjelp av Facebook hvordan det man trykker «liker» på kan fortelle mye om en person. Med gjennomsnittlig 68 registrerte «liker»-klikk fra en Facebook-bruker kunne han forutsi hudfargen deres med 95 prosent sannsynlighet. Seksuell legning og politisk ståsted kunne også leses ut fra en Facebook-profil. En ny måte å plassere folk i bås på er skapt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer