Politisk bløff om dobbeltspor og lyntog

DEBATT: Tidligere NSB-sjef ut mot regjeringens samferdselsløfter.

Illustrasjonsfoto: Vidar Knai / SCANPIX
Illustrasjonsfoto: Vidar Knai / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||  TOG: Politikere har liten troverdighet når det gjelder å løse samferdselsproblemene; spesielt i pressområder der flest bor. I valgår loves det. Av og til fattes det tomme vedtak. Gjennomføringen av dem lar vente på seg.

I 1997 var jeg som NSB-sjef med på å starte fornyelsen av NSB, med innkjøp av flytogene og en mengde tilsvarende tog som kjører i 200 km i timen. Stortinget vedtok samtidig at strekningene fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer skulle bygges ut med doble spor. Et godt og ansvarlig vedtak!

Det er tolv år siden og lite har skjedd for å gjennomføre vedtaket. Det er bare debatten som har økt i omfang. Regjeringens meningsløse skryt om at den bruker mer penger enn den forrige regjeringen på jernbane, får neppe de reisende til å «ta bølgen».

HADDE SAMFERDSEL i Norge vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere — da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum (om ti år). I stedet får fortvilte reisende nok en avsporing med nye utredninger om lyntog! En regjering som mente noe med «bærekraftig utvikling» ville kvittert ut et regjeringsnotat som sa at dobbeltsporene til Halden, Skien og Lillehammer skal være ferdige i 2020! Regjeringsnotatet kunne presisert at dette skal skje gjennom statlige reguleringsplaner, slik det ble gjort ved utbygging av Gardermobanen. Stortinget ville utvilsomt godkjent dette. Da hadde nasjonen vist handlekraft og innhold til et tolv år gammelt vedtak. Norge som gjerne vifter lett med millionene for iverksetting av både veier, jernbane og andre miljøtiltak både i Europa og andre verdensdeler. Det er flaut å ha myndigheter som viser så lite interesse for det samme i eget land.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer