Politisk radio-kos

Årets presidentvalgkamp blir preget av nettverksbygging. Republikanerne har mange små radiostasjoner å spille på

NEW YORK (Dagbladet):

EN HELT VANLIG

torsdag formiddag ringer Terry Holt, pressesekretær for George Bushs valgkamp, inn til prateprogram på radiostasjonen FM 1150 i Daytona Beach i Florida. Han snakker hyggelig med radioverten om presidentens vonde kne og om hvordan han lengter etter å komme seg ut på løpetur igjen. Så prater de om Barbara Bushs nye bok, før Holt tar fatt på presidentens bekymring for statens appelsindyrkere. Han avslutter samtalen med å slå fast at «presidenten ikke vil være fornøyd før alle amerikanere som vil ha en jobb, kan få en». De 50000 lytterne i Daytona har fått en omsorgsfull og optimistisk beskjed fra en president som gjerne vil gjenvelges.

DET ER IKKE

en stor mengde mulige velgere pressesekretær Holt når denne dagen, men tatt i betraktning at Bush vant denne staten med bare 537 stemmer i 2000, kan de bli viktige nok, og med flere slike radiotelefoner hver eneste dag, begynner det å monne. I årets presidentvalg vil det mer enn noen gang være sant at hver eneste stemme teller. Politisk sett er USA nesten matematisk delt i to for øyeblikket, med en sterk polarisering på hver side. Det er lite sannsynlig at virkelig store velgerskarer vil skifte side. Derfor kommer kandidatene trolig til å satse mest på å få flere til å stemme. Howard Dean forsøker å gjøre det via store entusiastiske nettverk på Internett. George Bush prøver å nå enkeltmennesker ved radioapparatene.

HANEKAMPENE

på TV gir ikke nye velgere. De bare galvaniserer dem som allerede tror. Dessuten blir debattene gjerne preget av sinne og negative argumenter. Og er det noe hærskaren av politiske analytikere og rådgivere er enige om, så er det dette: Sinte og negative menn, det vil ikke potensielle velgere ha. Dersom valget står mellom å stemme eller å la være, har en optimistisk og hyggelig fyr størst sjanse.

Innslag på lokal radio gir en mulighet til å bygge opp nettopp et slikt bilde. Presidentens strateger har dessuten bestemt seg for å la den kontroversielle hate/elske-presidenten ligge lavt i valgkampens start. Bedre da å fokusere på positive sider ved landets utvikling.

RADIOMARKEDET

i USA er like delt som landet er det politisk. Mens demokratene har nettverket av Public Radio har republikanerne støtte hos svært mange vanlige kommersielle lokalradiostasjoner. Den rabiate radiokongen Rush Limbaugh troner på toppen med sine 14,5 millioner lyttere.

George W. Bushs rådgivere har lenge vært bevisst makta i lokalradioene. Før mellomvalget til kongressen i 2002 inviterte de radioverter fra hele landet til Det hvite hus for å intervjue store navn som superstrateg Karl Rove eller stabssjef Andy Card.

- Det viste at de bryr seg om oss, sier den konservative radioverten Phil Valentine fra Nashville til The New York Times.