Politisk scenekunst

LONDON (Dagbladet): Den britiske skuespillforfatteren David Hare har skapt teaterhistorie. I 90 minutter engasjerer og trollbinder han publikum med monologen «Via Dolorosa» på Royal Court-teateret, som for tida holder til på Duke of York i London. David Hare reiste i fjor til Israel og de palestinske områdene og skrev en reportasje som ble til en teatermonolog. Ved å bruke skuespillformen levendegjør han reportasjen på en fascinerende måte.

Hare forteller innledningsvis at han opptrer som skuespiller, først og fremst for å se reaksjonene hos publikum, Han har ikke stått på en scene siden han var 15 år gammel og spilte i skoleteatret.

  • Av nålevende britiske forfattere er David Hare (50) den mest sosialt og politisk engasjerte. Han har skrevet skuespill om kirken og om det britiske arbeiderpartiet Labour. Nå tar han opp det kontroversielle forholdet mellom israelere og palestinere og skildrer flere møter med de konservative jødene (settlerne) som ikke vil gi fra seg noe landområde.
  • Flere fordømmer Oslo-avtalen, og en av dem sier: «Rabin visste på forhånd at han ville bli henrettet. Hvorfor gjorde han ikke noe med det?» En talsmann for disse jødene er Benni Begin, som Hare møter i parlamentet Knesset og som sier: «260 er drept siden Oslo, tusenvis er skadd. Det eksisterer ingen fredsprosess.» Han slår fast at jødene aldri vil gi fra seg noe landområde.
  • David Hare er gift med en tyrkisk jødinne, hennes foreldre unnslapp nazistene ved å holde seg skjult i en låve i Frankrike i ett år. De konservative jødene blir ikke noe mildere av at Hares kone er jøde, tvert imot blir hun sett på som en overløper. Hare skildrer både de moderate og de ekstreme på begge sider. Hans sympati er hos de liberale jødene, og monologen er full av humor. Publikum følger intenst med, dette er samtidsteater på sitt beste.
  • Nicholas de Jongh i Evening Standard kalte stykket «et teaterkupp, som viser at teaterscenen kan være like provoserende som journalistikk og ha lengre varighet». Charles Spencer i Daily Telegraph skrev at dette er mye mer enn «en nyhetsreportasje framført på scenen».

Jeg er enig med kritikerne. Det er lenge siden jeg har sett en så engasjerende forestilling, som fortsetter til 3. oktober.