ENDORSEMENT: Hvem blir Norges Bruce Springsteen — og Meat Loaf? Foto: AP Photo/Charlie Neibergall
ENDORSEMENT: Hvem blir Norges Bruce Springsteen — og Meat Loaf? Foto: AP Photo/Charlie NeibergallVis mer

Politisk stjernekamp

Blir 2013 året der høyrebølgen skvulper helt fram til kulturlivet?

Helt siden populærkulturens gjennombrudd på sekstitallet, har kulturen hatt en sterk venstreslagside i Norge. Som eksempel går det på musikkfeltet en linje fra Åge Aleksandersen til hiphop-artister i dag som Lars Vaular og Karpe Diem. Selv om høyrebølgen de siste årene har vokst seg stadig større - også blant de unge - er det ennå få kulturfolk som har markert seg med et tydelig høyrestandpunkt. Et lite unntak må være det såkalte Facebook-Høyre, som har et fjernt slektskap med den fremadstormende høyreideologene i tidsskriftet Minerva - og med mulige forgreininger inn i deler av underholdnings- og humor-Norge.

I USA har valgkampen nok en gang vært sterkt preget av støtteerklæringer - endorsements - av profilerte kulturprofiler og kjendiser. Det er usikkert hvor stor effekt dette har, men det kan være liten tvil om at det påvirker profilen til Obama. Som den første svarte, amerikanske presidenten har han kunnet bruke hele den moderne afroamerikanske popkulturen som soundtrack - alt fra «Signed, Sealed, Delivered» med Stevie Wonder til Jay-Zs moderne kanon, toppet med arbeiderklassehelten Bruce Springsteen. Romneys utvalg har framstått stusselig og kuriøst i forhold: Meat Loaf og Kid Rock. Hulk Hogan og Lindsay Lohan.

Her hjemme mobiliserte den såkalte «Kulturkampen» over hundre kulturpersonligheter foran stortingsvalget i 2009. Den kom i stand i forlengelsen av Trond Giskes økning av kulturbudsjettene, og temmelig vellykkede profilering av området som et sterkt satsningsområde for regjeringen. Satsningen hadde også preg av frieri mot yngre velgere, og en bred appell - med særlig vekt på popmusikk og film. «Kulturkampen» ble likevel mest gjenstand for latterliggjøring, men en analyse etter valget viste at mobiliseringen blant kulturinteresserte og unge velgere var sporbar. Derfra til å kalle det en politisk kraft, er nok et stykke å gå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der «Kulturkampen» i 2009 hovedsakelig var en kampanje for regjeringens kulturpolitikk, med trusselen om budsjettkutt under en blå regjering med Frp ombord som fiendebilde - handler endorsements i USA om helt andre ting. Det er støttemarkinger på overordnet politisk plan: ja til helsereform, ja til homorettigheter, nei til skattekutt for de rikeste etc. Hvis organiserte, norske politiske støtteerklæringer fra kulturen skal ha en effekt, bør det handle om andre ting enn kulturarbeidernes lommebok. Særlig siden den norske stat er den aller vesentligste økonomiske bidragsyteren til kulturfeltet.

Å samle kjendisene og kulturfolket til en generell offentlig omfavnelse av det rødgrønne prosjektet, er nok vanskeligere. Åtte år med realpolitikk appellerer nok dessuten ikke til glødende hjerter. Ingvar Ambjørnsen var blant dem som skrev under på Kulturkampen i 2009, men siden har han markert seg som en av de tydeligste kritikerne av regjeringens behandling av asylbarna. Han vil neppe stå på en scene i valgkampen og klemme Jens Stoltenberg. Det mest spennende denne valgkampen blir heller om høyrebølgen skvulper helt fram til kulturfeltet. Vil partiet Høyre får sin første, solide støtteerklæringer fra en stor artist? Hvis en type som Sissel Kyrkjebø stiller opp på klingende bergensk ved siden av Erna Solberg, da blir det virkelig kulturkamp.

ROMNEY: Meat Loaf i fint driv under et valgkampmøte for Mitt Romney. AFP PHOTO/Emmanuel DUNAND
ROMNEY: Meat Loaf i fint driv under et valgkampmøte for Mitt Romney. AFP PHOTO/Emmanuel DUNAND Vis mer