Politiske diamanter

Politisk thriller om diamanthandel og omstridt konflikt i Afrika.

FILM: Filmen foregår i Sierra Leone, der utvinning og omsetning av diamanter ble brukt til å finansiere en svært blodig borgerkrig. Derav navnet bloddiamanter, eller konfliktdiamanter. Edward Zwick, mannen bak storfilmer som «Glory» (1989) og «Den siste samurai» (2003), har åpenbart forsøkt å lage en brennbar politisk front mot internasjonal diamanthandel og rike damers umettelige trang til bling, men filmen forenkler nok problemstillingen en smule.

Dette er mer av en klassisk Hollywood-thriller enn en seriøs analyse av afrikanske opprørsbevegelser.

Blingbang

Diamanthandel handler ikke om blingbling (smykker), men om blingbang (våpen og smykker), ifølge filmens hvite helt, for øvrig glitrende framstilt av Leonardo DiCaprio som i går ble Oscar-nominert for rollen.

Han er Danny Archer, en kynisk våpen- og diamantsmugler og tidligere leiesoldat som er barnefødt i daværende Rhodesia. Han er uavlatelig på jakt etter stort glitter som han kan frakte over grenser og selge til grådige forhandlere i USA og Europa. Han blir kastet i fengsel etter en mislykket smuglertur.

Der treffer han fiskeren Solomon Vandy (Djimon Hounsou, nominert for beste birolle), som var tatt til fange av opprørsbevegelsen og tvunget til å lete etter diamanter. Ryktene i fengselet sier at han har funnet, og klart å gjemme bort, en eksepsjonell stein.

Denne steinen kan sikre familien hans ei framtid og redde sønnen som er kidnappet og tvunget til å bli barnesoldat. Steinen kan også være Dannys billett bort fra et voldelig liv i Afrika. Mer eller mindre frivillig drar de to på jakt etter den nedgravde diamanten.

Afrika-klisjeer

Underveis møter de ikke bare hindringer, men også en flom av moderne filmklisjeer som er hyppig i bruk når Hollywood gjester Afrika. En av dem er den edle, hvite, kvinnelige journalisten (Jennifer Connelly) som først holder en moralpreken om vestlig profittjag og deretter faller for den profittjagende skurken.

Blant andre, mindre sympatiske, klisjeer er «de ville og blodtørstige innfødte», som uavlatelig hogger armer og bein av kvinner og barn. Opprørsbevegelsen RUF i Sierra Leone er temmelig ensidig framstilt som barbarer, og slik fungerer «Blood Diamond» temmelig haltende som politisk innlegg. Som velspilt thriller, derimot, er den medrivende.