Pop fra det ytre rom

Fascinerende fire cd-ers gløtt inn i verkstedet til en britisk superprodusent.

CD: Joe Meek (1929- 1967) var først og fremst kjent i sin samtid som komponist og produsent av The Tornadoes\' monsterhit «Telstar» - en slags Shadows på syre. Meek hadde hånd om hundrevis av produksjoner, mange av dem legendariske listetopper. I likhet med USAs Phil Spector virkeliggjorde han fantastiske visjoner av pop-musikalske muligheter, samtidig som han i likhet med sin kollega var eksentrisk, tragisk og skandaløs.

Håndverker

Denne boksen er en strålende introduksjon til spennet og kreativiteten i Meeks verk, både som produsent og som komponist under pseudonymet Robert Duke. Som profesjonell håndverker på 1950-tallet produserte han konvensjonelle hit-låter av typen Gary Millers «Robin Hood» (1956). Men midt oppi pop-paraden kom en rockrlåt som Jimmy Miller & The Barbacues\' «Sizzling Hot» (1957), skrevet av Duke (og Charles Blackwell), et vilt eksempel på hva som var i emning.Inspirert blant annet av 50-tallets science fiction utviklet Meek gradvis et uttrykk som speilte tenåringen som en vill og fremmed kraft i det moderne samfunnet. Indre krefter ble forløst og gitt et uttrykk - og til en viss grad forent med utenomjordiske fantasier.

Visjonær

The Blue Men\'s «I Heard a New World» (1960) ble en fanfare for «Telstar» (1962), og innimellom dette fins titalls sterke, ekko-fylte eksperimenter iblandet alt fra russisk dans og indianerrytmer til gresk bouzoki og pussige, elektroniske lydeffekter.Som 12-åring hørte jeg tonene av den energiske «Just Like Eddie» (1963) med Heinz fra Radio Lux. Men jeg ante ikke at Heinz var bassisten i Tornadoes, en Meek-kreasjon, og den første popstjerna med håret farget hvitt. På et av flere intervjuopptak på denne boksen sier Meek at hemmeligheten med pop er «å få det til å høres nytt ut». Det klarte han. I dag er det tilnærmet umulig.