Pop omfavner porno

En hel popkultur har kastet seg rundt halsen på pornografiens estetikk.

Melanie B bruker pornoens billedspråk for å selge seg som soloartist. Hun er ikke alene.

Stuereine popnavn lener seg nå tungt på pornoens virkemidler i sin imagebygging.

- Britney Spears' utilslørte flørt med porno ville vært utenkelig bare for tre år siden, mener fotograf Per Heimly.

- Porno er i ferd med å bli akseptert, samtidig som den har et uttrykk som er på kanten . Pornoen har et slem-gutt-image som pop- og rockbransjen en gang hadde, men som man ikke lenger har. Derfor kaster popen seg nå begjærlig over pornoens estetikk, hevder redaktør Jan Walaker i kunst- og fotofanzina HotRod.

Både Kylie Minogue og Madonna er på strippeklubb i sine siste videoer. Tenåringsbimboene Christina Aguilera og Britney Spears blander uskyld med rå og pågående seksualitet i videoer og på bilder.

På coveret av sitt ferske soloalbum framstår Melanie B i mykpornopositur. En minimal bikini er det eneste som skiller «Hot»s platecover fra en klassisk «Playboy»-forside. Melanie presenterer seg ikke som en artist, men som en pornostjerne med enorme silikonpupper, og med minimal bikini, kroppskjede, lyst i blikket og wet look inviterer hun til en dusj i ørkenen...

Britney Spears' video «From The Bottom Of My Broken Heart» ble regissert av pornoregissør Gregory Dark. Dark har regissert et trettitall pornofilmer, deriblant klassikeren «New Wave Hookers».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I mine øyne er Britney mer fetisj enn hun er porno. I videoen til «...Baby One More Time» spiller hun på en fetisj mange tenner på, nemlig skoleuniformer. I en annen video stiller hun i lakk fra topp til tå. Alt er gjort på en meget proff og estetisk måte, forklarer fotograf Sandra Jensen.

Et skjær av kontrovers

Pornoforskende sosiolog Kjetil Rolness mener popens omfavnelse av pornoestetikken er et resultat av at hele populærkulturen - film, mote, etc. - har flørtet med pornoindustrien de siste årene.

- Den definitive aksepten for porno kom antakelig i form av «Boogie Nights» og «The People Vs. Larry Flynt», begge med handling fra pornoindustrien. At Hollywood, med sin meget pripne historie, omfavnet sin stebror, var startsignalet i forhold til det vi ser i dag. Siden har det bare akselerert. I dag ser vi porno i alt fra dameblader til seriøs samtidskunst, sier Rolness.

«Pornografiens ikonografi har beveget seg fra kulturens ytterste randsoner og inn i kulturens hovedstrøm: i bildekunst, litteratur, film, fjernsyn, reklame, popmusikk og musikkvideoer,» understreket hovedfagsstudent i medievitenskap, Alex Iversen, i en artikkel i Dagbladet tidligere i år.

- Musikkbransjens problem er at den er i ferd med å bli for akseptert. Gjennom flørt med porno får den igjen et skjær av noe kontroversielt og pirrende over seg, sier Rolness.

- Dessuten er pornoens estetikk uhyre effektiv, legger Heimly til. Dens fysiske måte å kommunisere på er noe alle må forholde seg til, påpeker han.

Utfordrende coverdamer

Erotikk og frigjort seksualitet er ikke nye elementer i imagebygging av artister. På 70-tallet benyttet så vidt forskjellige grupper som Scorpions og Roxy Music seg av mykpornografiske cover. Boney M var blant dem som sterkest signaliserte promiskuitet og lyst på bilder og cover. Rolness trekker fram 70-tallsfunkbandet Ohio Players:

- De brukte utelukkende og helt skamløst mykpornocover. Men hvilken som helst svensktoppskive fra 70-tallet benyttet seg utelukkende av utfordrende damer på coveret.

Sponser punkband

80-tallets L.A.-rockere var notorisk berømte for reaksjonære tekster, videoer med kåte damer i jernbur og sosial omgang på strippebuler. Los Angeles-bandet Mötley Crüe hadde en helt umettelig appetitt på pornostjerner. Poppunk-bandet Blink 182 brukte i fjor Lindenmulder som blikkfang på coveret til sitt album «Enema Of The State».

- Vivid, pornokonsernet som blant annet markedsfører Lindenmulder, har også gått inn og sponset California-punkerne Unwritten Law. Det er i det hele tatt stadig tettere forbindelser mellom porno- og musikkbransje, påpeker Rolness.

Pornografisk image

Men hip-hop-kulturen og r'n'b-sjangeren har hatt langt sterkere påvirkning på dagens popartister.

- Rappernes vulgære og sexfikserte videoer har flyttet grenser, hevder Heimly. Hip-hop-pionerene Niggaz With Attitude (N.W.A.) glorifiserte sexistiske og hedonistiske holdninger. Floridas 2 Live Crew bygde en hel karriere rundt sexfikserte tekster og et pornografisk image. Utover på 90-tallet ble ingrediensene biler, gullkjeder og lettkledde damer med store pupper nærmest essensielt i rap og r'n'b-videoer på MTV.

- Det har påvirket hele popbransjen. Det er ikke mulig å se en eneste video på amerikanske MTV - enten det er country, rock eller r'n'b - uten at en dame med svære pupper er med, sier Virgin-direktør Per Eirik Johansen.

Banebrytende Madonna

Men viktigst av alle i forhold til den nye trenden: Madonna. Hun var banebrytende med sin «Sex»-bok, sin «Blond Ambition»-turné og med sine videoer til «Justify My Love» og «Erotica».

- Madonna er en seksuell liberaler. Hun er inspirert av porno og liker porno. Hun har selv regien og er i stand til å backe opp det hun uttrykker på plate med resonnementer i intervjuer, påpeker Rolness:

- Det påtakelige med artister som Britney Spears og Melanie B er at de ikke har noe sex-budskap utover hvordan de ser ut. Folkene bak Spears har en helt skamløs pose-og-sekk-strategi. Hun skal ikke støte fra seg de brede lag og foreldregenerasjonen, samtidig skal hun pirre. Hun er som en kirkegjenger i hotpants. Det hun og de fleste andre pornoflørtende artistene holder på med har ikke noe med substans å gjøre, det handler om strategier.

<B>FORFØRENDE:</B> Britney Spears på barnerommet.
<B>REALIST:</B> Christina Aguilera hevder ikke at hun er jomfru, og ser ikke sånn ut heller.
<B>HOT:</B> Coveret på Melanie Bs solodebut minner om en klassisk Playboy-forside.