STENGT: Pirattjenesten Popcorn Time er stengt. Men hva har film- og tv-bransjen lært?
STENGT: Pirattjenesten Popcorn Time er stengt. Men hva har film- og tv-bransjen lært?Vis mer

Popcorn med smør

Popcorn Time er historie. En historie til å lære av.

Er det én ting man skulle ønske at de mest enøyde i film- og tv-industrien hadde lært av utviklingen i musikkmarkedet de siste ti årene, er det at det bare finnes én fornuftig å møte utfordringene fra piratene på:

Å komme opp med et enda bedre produkt.

Ulovlig fildeling av musikk ble langt på vei utradert i det øyeblikk det kom gode, brukervennlige og lovlige musikkstrømmetjenester som Spotify. Strømmeøkonomien har definitivt sine egne utfordringer, likevel burde det være innlysende at den er å foretrekke framfor alternativet.

I uka som gikk forsvant film- og tv-tjenesten Popcorn Time fra nettet. Programmet som gjorde strømming av hovedsaklig piratkopiert film- og tv-innhold via BitTorrent-teknologien minst like enkelt å bruke som Netflix, hadde et innholdstilbud de kommersielle strømmeaktørene ikke er i nærheten av. Var det på nettet, var det på Popcorn Time. Skal man tro de hissigste alarmistene i film- og tv-bransjen, hadde minst en halv million nordmenn lastet ned programmet for OS X, Windows eller Linux.

Men at Popcorn Time er borte, er ikke rare seieren for film- og tv-bransjen.

Det dukker raskt opp andre tjenester som gjør det samme. Gjengen bak Popcorn Time er allerede i gang med noe de kaller Butter. Popcorn med smør. Toneangivende teknologinettsteder som The Verge rapporterer at det visstnok skal være «lovlig» denne gangen, men det er litt uklart hvorfor og hvordan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som er sikkert, er at Butter er åpen kildekode, og vil vokse. Lanseringen kan også leses som en invitasjon til film- og tv-bransjen: Spytt noen hundre millioner i produktutvikling og en riktig priset abonnementsløsning, og flytt inn til oss i BitTorrent-verdenen med alt pikkpakket deres. Det er jo den suverent beste teknologien for strømming av store datamengder til mange samtidige brukere, så hvorfor ikke?

Det kommer neppe til å skje.

Suksessen til Netflix viser at potensialet er der, men også hvor langt det er igjen. Netflix er allerede bra nok til at mange av oss er håpløst hektet, men det er veldig langt igjen til et innholdstilbud som kan konkurrere med det man fant på Popcorn Time i bredde og aktualitet. 

Det skyldes blant annet at de kommersielle aktørene, i motsetning til piratene, må forholde seg til noe som heter opphavsrett. Men et minst like stort hinder er et innfløkt, balkanisert, byråkratisk og på alle måter ubrukelig system for rettighetsforvaltning og konkurranse i film- og tv-bransjen.  Det er dette som gjør at film fortsatt slippes til ulik tid på ulike teknologiske plattformer, og til ulik tid i ulike deler av verden. 

Det er et system fra tida før internett, en gigantisk bremeskloss både for et betalingsvillig publikum og for bransjen selv.

Det er selvsagt ikke gitt at det finnes betalingsvilje for en universell strømmemodell som ville gjøre et kommersielt alternativ til Popcorn Time bærekraftig. 

Men noe må bransjen gjøre. Forbrukerne vil ha det beste kulturtilbudet nettet kan by på, og har meget begrenset tålmodighet med kommersielle aktører som ikke leverer.