EKSKLUSIV: Jay-Z er kanskje i ferd med å skape popcornproblemer for hele musikkbransjen. I alle fall hvis han insisterer på eksklusivitet for artister på sin strømmetjeneste. Foto: AP / NTB Scanpix
EKSKLUSIV: Jay-Z er kanskje i ferd med å skape popcornproblemer for hele musikkbransjen. I alle fall hvis han insisterer på eksklusivitet for artister på sin strømmetjeneste. Foto: AP / NTB ScanpixVis mer

Popcornproblemer

Popcorntime er eksempelet på hva som skjer når lovlig nedlastning blir for tungvint. Er musikkbransjen i ferd med å gå i samme felle igjen?

Kommentar

De siste ukene har oppmerksomheten rundt den ulovlige nedlastningstjenesten Popcorntime vokst i takt med at antallet brukere eksploderer. Film- og tv-bransjen er naturlig nok bekymret, og leter etter løsninger som å gå til domstolene for å få internettleverandørene til å blokkere nettsida. Hvis ikke frykter bransjen at de vil tape enorme inntekter, og stå uten mulighet til å finansiere nye prosjekter.

Film- og tv-bransjen er med andre ord nesten akkurat der hvor musikkbransjen var for bare noen år siden. Da er det viktig å huske på en ting: Kampen mot fildelingstjenester som Pirate Bay har ikke blitt vunnet ved rettsforfølgelse og blokkering - tjenesten har dukket opp igjen via nye kanaler nærmest umiddelbart etterpå. Pirate Bay har blitt overflødig på grunn av svært gode strømmetjenester, som til en lav pris eller mot reklameavbrudd gir tilgang til omtrent all musikk du kan tenke deg.

Hvorfor kan ikke bare filmbransjen gjøre det samme? Svaret på det er at musikkbransjen hadde et mye enklere utgangspunkt. Film og tv-rettigheter er et villnis av alskens begrensninger i områder, plattformer, visningsvinduer og mer til. Film og tv-bransjen har kunnet styre alt dette selv, men nå utfordres de av internetts ubehagelige mulighet til å gjøre alt tilgjengelig - med en gang.

Den gode nyheten er at trusselen fra tjenester som Popcorntime kanskje er det som skal til for at bransjen forstår alvoret, og rydder opp i rettighetsjungelen. Slik at det blir enklere for strømmetjenester å gi et så bredt tilbud som mulig. Konkurransefortrinnet kan bli å gi en så god brukeropplevelse som mulig - både teknisk og med tanke på lokalt tilpasset kuratering av innhold.

Det pussige i denne situasjonen er at musikkbransjen kan være i ferd med å falle tilbake til gamle synder. Internasjonalt er ikke strømmetjenestene for musikk kommet på langt nær like langt som her i Norge. Markedsandelene er ikke like store. Men nå kaster flere aktører seg inn i kampen, med Apple i front som skal være bare måneder unna lansering av sin tjeneste. Hva vil skje da? Hvis Tidal-lanseringen, med Jay-Z i front for et høyprofilert artisteierskap, er retningsgivende kan piratnedlasting av musikk få en ny vår. Artistene er i ferd med å trekke musikk fra andre leverandører for å gi Tidal eksklusivitet.

Men det blir bare eksklusivt for lovlig strømming. I hvor stor grad publikum faktisk har tålmodighet til å navigere i et fragmentert musikkstrømmemarked vet vi kanskje allerede svaret på, gjennom eksempelet Popcorntime.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook