Popdronningen

Hvorfor er verdens største popstjerne en gift og religiøs 47-åring?

«Med framskutt, blottet navle og millioner i Pepsi Cola-dollars i baklomma - Madonna stuper inn på andreplass på denne ukas LP-liste. Hvor lenge kan Åge Aleksandersen holde stand mot slikt?», spurte Dagbladet 29. mars 1989.

Åge holdt ikke lenge.

Når Madonna slipper sitt trettende studioalbum «Confessions on a Dancefloor» 14. november, er det med et jerngrep om tittelen «verdens største popstjerne».

Britney har begynt med trash-tv, Michael Jackson er skadeskutt etter rettssaken, karrieren til Prince er en berg-og-dal-bane og Robbie Williams har falmet. Tretti år etter at Madonna satt seg på New York-bussen med bare 35 dollar i lomma, er hun en av verdens rikeste kvinner. Hvorfor har hun lyktes der andre har feilet?

-  HOVEDESSENSEN ved Madonnas karriere er at hun har vært uhyre smart. Hun har trukket det hippe ut av subkulturelle musikkuttrykk, pyntet litt på det, og sprengt det inn i mainstreamen, sier Odd Skårberg, postdoktor ved Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Han mener Madonna setter et musikalsk buemerke på tida, at hun til enhver tid signaliserer hva som preger tidsånden. Asbjørn Slettemark, redaktør i musikkbransjebladet Faro Journalen er enig i at Madonnas kommersialisering av undergrunnstrendene er kimen til den musikalske suksessen.

-  Samtidig tar hun ikke tak i noe før det er modent. Det minimalistiske uttrykket til «Music» fra 2000 hadde for eksempel ikke funket noen år tidligere, mener Slettemark.

Gjennom hele karrieren har Madonna byttet produsenter like ofte som hun har skiftet menn. DJ-en Jellybean Benitez produserte debutalbumet «Madonna», og Nile Rodgers fra diskogruppa Chic hjalp henne på «Like a Virgin». William Orbit pakket «Ray of Light» inn i et organisk-elektronisk lydbilde, og på «Confesions on a Dancefloor» har hun jobbet med Stuart Price, bedre kjent under navnene Jacques Lu Cont og Les Rythmes Digitales.

-  Men Madonna har også skjønt noe du skjønne når du er popartist. Nemlig at du må tilby mye mer enn bare musikk, du må tilby en hel pakke, hevder Skårberg.

«MADONNA HAR VÆRT BLONDINE, brunette, korthåret, langhåret, hetero, lesbisk, rik (aldri fattig), dum, smart, gift, skilt, skuespiller, forfatter, modell, boy toy, mor, mor igjen og gift (igjen)», oppsummerte journalist Jennifer Rubell i augustutgaven av Vogue.

På åttitallet kopierte tusenvis av jenter Madonnas rufsestil. Da hun dukket opp med en kjegleformet Jean Paul Gaultier-bh under sin «Blonde Ambition Tour» i 1990, ble det skandale. Paven gikk offentlig ut og oppfordret til boikott av turneen. I 2003 spilte hun inn reklamefilmer med kleskjeden the Gap, og tidligere i år inngikk hun en lukrativ reklameavtale med Versace. Margrethe Gilboe i TVNorges Motepolitiet er imponert over Madonnas evne til å jobbe med de riktige stylistene.

-  Det er en jobb i seg selv å vite hvem som er de hotteste stylistene til enhver tid. Madonna har alltid ligget hakket foran alle andre, og hun tør å dra det ut i ytterlighetene. Hun har banet veien for andre artister, samtidig som det skal mye mer til for å sjokkere nå enn før, sier Gilboe.

I Vogue stilte Madonna opp med en billedserie fra huset i England. Hun mater hønene og kler seg i ridestøvler. Gilboe mener at Madonna igjen opererer i takt med tida.

-  I det siste har hun fått en veldig tekkelig stil, og det er jo veldig aktuelt motebildemessig. Det passer utrolig godt at hun bor på et slott og kler seg i tweed.

KONTROVERSIELL har Madonna vært fra hun slapp «Like A Virgin» 1984. Musikkjournalist Elisabeth Davidsen i NRK har skrevet hovedfagsoppgaven «En feminin triumf: Madonna og Bjørk i lys av feministisk kritikk av musikk». Hun mener det er Madonnas lek med stereotypier som er årsaken til at hun har fått status som popikon.

-  Før Madonna slipper et album tenker man alltid: hvilken vei går hun nå? Det vil alltid være en debatt rundt henne som popikon, fordi hun aldri leverer absoluttheter. Det Madonna foretar seg kan alltid tolkes på flere måter. Hun utfordrer kvinnestereotypene ved å leke med dem, og det er gjennom denne at hun har utviklet sitt hore-/madonna-image. Noen oppfatter det hun gjør som en form for feminisme, andre synes hun bare er en bimbo, sier Davidsen.

Da NRK og TVNorge bestemte seg for å sende Madonna-videoen «Justify My Love» i 1990, skapte det stor ståhei i den norske offentlighet.

«Dette er perverst. Det er uansvarlig av NRK å vise slikt, og jeg vil på det sterkeste ta avstand fra beslutningen», raste KrFs Jon Lilletun i Dagbladet. Anita Skorgan var uenig. «Madonna gjør det legitimt at kvinner har et forhold til kroppen sin. Hun tar saken i sin egen hånd, for å si det sånn».

Martine Aurdal, debattredaktør i Ny Tid og Fett, mener det kan være problematisk å kalle Madonna for et feministisk idol .

-  Er alle kvinner som gjør suksess nødvendigvis feministiske idoler? Jeg svarer definitivt nei på det spørsmålet. Samtidig er det viktig at det finnes damer som gjør det bra, og sånn sett har Madonna en feministisk verdi . Ja, Madonna spiller mye på de tradisjonelle sex-virkemidlene. Men måten hun gjør det på er alt annet enn tradisjonell. Kjønnsroller kan være stereotype og undertrykkende, men når man bevisst går inn og ut av dem, kan det også være en feministisk måte å demonstrere på, mener Aurdal.

DA MADONNAS KARRIERE nådde et bunnpunkt på nittitallet, lagde New York DJ-en Junior Vasquez låta «If Madonna Calls», med teksten «If Madonna Calls, tell her I\'m not here». Asbjørn Slettemark mener at Madonnas flørt med de kulturelle ytterpunktene kan være et tveegget sverd.

-  Av og til virker det som om Madonna komplett mangler estetisk kompass. «Body Of Evidence» (1993) må for eksempel være tidenes dårligste film. Det er kanskje det som gjør henne til Madonna. Hun er så desperat etter å bli lagt merke til, at hun nødvendigvis må bomme et par ganger, sier han.

Så ble også sisteskiva «American Life» (2003) det Madonna-albumet som har solgt minst. For å forhindre at det samme skjer med «Confessions on a Dancefloor» har plateselskapet nå investert 60 millioner kroner i promoarbeid. Turneédokumentaren «I\'m going to tell You a Secret» slippes snart, og på singelen «Hung Up» har hun samplet ABBAs «Gimme, Gimme, Gimme». Hun har fått rosa hotpants og rødt hår. Det lukter disko. Det lukter suksess. Det lukter en Madonna vi ikke har sett før. Det har skjedd igjen, for som Håkon Moslet skrev da han anmeldte «Ray of Light» for Dagbladet i 1998: «Madonna er død! Leve Madonna!»

DANSER DISKO: Slik velger Madonna å framstå på sin siste plate «Confessions on a Dancefloor».