Populær flykirkegård

I ørkenen i Arizona har flyene fått sin kirkegård. Rundt 6000 fly har fått plass ved Pima Air & Space Museum.

TUCSON, Arizona (Dagbladet): På selve museet kan USAs berømte «Air Force One» studeres. Det klassiske VIP-flyet presidentene John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson brukte er gjort tilgjengelig for publikum. To andre VIP-fly fra tidlig på sekstitallet er også utstilt på Pima Air & Space Museum i Tucson.

Dagens «Air Force One» er nok mer luksuriøse, men du får absolutt et inntrykk av hvordan amerikanske presidenter reiser når du går om bord i «Air Force One».

Populært

Pima Air & Space Museum er en av de mest populære turistattraksjonene i USA. Selve museet har utstilt over 250 fly, og er i dag det tredje største flymuseet i Nord-Amerika.

Samlingen av fly er imponerende. Krigsfly fra første verdenskrig er sammen med hypermoderne jagerfly som deltok i den første Irak-krigen utstilt.

For flyinteresserte er kanskje SR-71 «Black Bird» et av de absolutte høydepunktene. Et imponerende syn.

Men Pima Air & Space Museum har også noen russiske MiG utstilt.

Da Dagbladet besøkte museet, var interessen størst rundt det gamle presidentflyet til Kennedy og Lyndon.

Populær flykirkegård

Det som gjør Pima Air & Space Museum unikt, er at du gjennom flymuseet også får tilgang til verdens største oppbevaringsplass og kirkegård for gamle fly.

Bare noen meter fra Pima Air & Space Museum er militære AMARC (Aerospace Maintenance and Regeneration Center) lokalisert.

Mens sivile fly er lagret noen mil nord for Tucson, har amerikanske myndigheter plassert sine fly på basen ved flymuseet.

Om lag 6000 fly er til enhver tid lagret på det som populært omtales som verdens størst flykirkegård.

Av sikkerhetsmessige årsaker er eneste muligheten til å komme inn på det gedigne området å kjøpe en guidet tur. Da får du til gjengjeld oppleve flyene på nært hold.

Unik samling

Her har amerikanerne lagret alle typer fly som er produsert etter andre verdenskrig.

Bombefly, angrepsfly, lastefly, kommersielle fly, kampfly, brannfly, helikoptre og småfly er lagret.

Også rekognoseringfly, drivstoff-fly som er laget for å tanke andre fly mens de er i lufta, sjøfly, øvelsesfly, VIP-fly og fly som er spesialbygd for enhver tenkelig anledning er stilt opp.

Mest imponerende er kanskje rekka av B-52 bombefly - flere titalls fly som ble brukt til å bombe Hanoi under Vietnamkrigen står oppstilt etter hverandre.

Og ifølge guiden - en tidligere krigsflyger som var med og bombet Nord-Vietnam - kan flyene fortsatt brukes. Ingeniørene vil bare trenge noen dager på å sette dem i stand til igjen å ta av.

Noen av flyene vil bli hugget opp, mens andre vil bli lagret så lenge militære myndigheter mener det kan bli bruk for dem.