STAYSMAN&LAZZ: Han heter Stian, har en MGP-tatovering og etter eget skjønn 20 kilo ekstra. Og han elsker åpenbart å vise fram overkroppen sin.   Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet
STAYSMAN&LAZZ: Han heter Stian, har en MGP-tatovering og etter eget skjønn 20 kilo ekstra. Og han elsker åpenbart å vise fram overkroppen sin. Foto: Sveinung U. Ystad, DagbladetVis mer

Pornopop. Pizzapop. Pølsepop. Eventuelt Paradise-pop.

Mørland har allerede tapt kampen om Norge. Det er Staysman & Lazz og resten av pizzapopgjengen som regjerer nå.

Kommentar

«Vi tar en pinne for Hemsedal,
Pinne for Trysil,
Pinne for Hafjell,
En pinne for landet»
Freddy Kalas: «Pinne for landet»
 
Årets MGP-finale var for en gang skyld spennende til siste sekund. Øst-Norge var siste landsdel ut, lest opp av en fyr i prikkete jakke fra Oslo. Mørland hadde akkurat gått forbi Erlend Bratland på topp, nå gjensto det å se hva Staysmann &  Lazz og «En godt stekt pizza» skulle få. Kunne de gå forbi Mørland, tro? 

De fikk nesten 50 000 stemmer.

Ikke nok til å vinne, men nok til å sette skapet på plass blant alle som trodde Fredrikstad-gutta Staysman & Lazz var et bygdefenomen.

Vantroen fikk fritt spillerom på Twitter.

«Oslo WTF!», «Oslo, du skuffer», «Oslo stemte mest på #godtstektpizza i #mgp. IKKE MIN HOVEDSTAD LENGER».

Disse menneskene har åpenbart ikke vært på Spotify i det siste.

Pornopop. Pizzapop. Pølsepop. Eventuelt Paradise-pop.

Kjært barn trenger ordentlig navn!

For dette er sjangeren som på mange måter dominerer norsk populærmusikk akkurat nå. 

«En godt stekt pizza» bikket en million avspillinger i allerede i helgen. Freddy Kalas' afterski-anthem «En pinne for landet» har duppet i toppen av hitlistene siden jul, er streamet over ni og en halv million ganger på Spotify og det har ikke engang vært påskeferieafterski ennå.

Staysman & Lazz' pølsehyllest «18 wiener» er streamet en halv million ganger, danskebåtfyllehistorien «Kaptein Morgan» over seks millioner.

Mens Broiler, som på mange måter startet det hele med megaghiten «Afterski» i 2012 var det mest streamede norske bandet på Spotify i Norge i fjor, over Nico & Vinz, Martin Tungevaag og pizzapopartisten Katastrofe, som har over syv millioner avspillinger på låta «Maria» og refrenget:

«OinkaDoinkaOinkaDoinkaDonkDongDongDong/
OinkaDoinkaOinkaDoinkaDonkDongDongDong/
OdoinkaDonkaDoink»

Pizzapopen kjennetegnes gjerne av følgende fellestrekk:

1. Lettfattelig festpop, gjerne med mer eller mindre dominerende innslag av dance og rednex-country.

2. En skamløst fengende tekst om fest, sex eller mat.

3. Musikkvideoer der store pupper og minimale hotpants er det bærende element.

4. Mer enn gjerne det som kvinnefronten omtaler som kvinnefiendtlige tekster.

5. Og at kulturelite og musikkanmeldere hater, hater, HATER sjangeren med så sterk intensitet at selv en ener på terningen ikke er nok. Derfor er det gjerne lokalavisene som skriver mest om disse artistene.

En tabbe, selvfølgelig. For det er her pengene er.

- Hvordan har en musiker i 2014 råd til en Audi R8 til halvannen million, spurte Aftenposten Osloby Broilers Mikkel Christiansen i sommer. 

- Ved å spille konserter, det er tre fjerdedeler av inntektene våre (...). Men nå forsøker jeg å selge bilen. Det var en guttedrøm, men det ble litt drøyt med så mange hestekrefter, var svaret.  

Staysman & Lazz (Stian Thorbjørnsen og Lasse Jensen) nærmer seg 40 millioner avspillinger til sammen, ikke rart albumet fra i fjor fikk tittelen «Helt sykt store hits».

Broiler (Mikkel Christiansen og Simen Auke) har nå lagt afterski-tematikken og norsken på hylla og fokuserer mer på det internasjonale markedet.

«Wild Eyes» har 17 millioner streaminger på Spotify og i slutten av måneden reiser de til USA for å vise seg fram på Miami Winter Conference, verdens største festival for elektronisk musikk.

Til sammenligning har årets MGP-vinner, Mørlands «A monster like me», i skrivende stund 39 168 avspillinger på Spotify.

Det er ingenting.

Spesielt når man har vunnet en musikkonkurranse sett av 1.2 millioner nordmenn. 

Og da er egentlig bare å sitere Staysman & Lazz igjen, og låta «55 Laken»

«For femogfemti laken da får du se meg naken,
da får du se på baken og du får se på staken
For femogfemti laken da får du se meg naken
og alle bli med å syng!
(HEY!) »

Staysman & Lazz er forbi femogfemti laken for lenge, lenge siden.  

Så nå er det vel bare et spørsmål om tid før vi får se Staysman naken.