Portnersken og ungdomsgeniet

Ensidig om vestlig materialisme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Når slutter en god roman å være god? Under lesningen av «Pinnsvinets eleganse» skiftet opplevelsen min fra forventning til skuffelse, og så irritasjon. Grunnen er ikke dårlig språk eller manglende evne til erkjennelser; språket sitter og erkjennelser er det flust av her, i form av ressonninger over filosofi, idéhistorie, gjennom sivilisasjonskritikk og beske betraktninger om menneskenaturen. Men noe er det som får denne boken til å slukne og bli mer av en lettvekter enn den er ment å være.

Enkelt sagt handler det om en portnerske, Reneé, og den svært tidlig modne og intelligente Paloma, som er tolv år og yngste datter av forlorne radikalerforeldre. De veksler om å fortelle historien, med vekt på Reneé. Ideen er god: Portnesken lever et hemmelig liv som ensom kunstelsker og hjemmefilosof, men opptrer utad som den mest nitriste kjerringa tenkes kan, av frykt for å bli oppdaget som intellektuelt overlegen beboerne.

Stillestående

Hun hengir seg til cinematiske orgier med regissører som japanske Ozu på bakrommet, leser romaner og beundrer flamsk maleri, og har godtatt sin skjebne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer