SJØRØVERRØKKE: Kjell Inge Røkke, slik han blir framstilt på en reklamekampanje fra Kystaksjonen.  Illustrasjon: Kystaksjonen
SJØRØVERRØKKE: Kjell Inge Røkke, slik han blir framstilt på en reklamekampanje fra Kystaksjonen. Illustrasjon: KystaksjonenVis mer

Portretterer Røkke som sjørøver

Kystaksjonen mener Kjell Inge Røkke bryter loven i Nord-Norge.

I en ny reklamekampanje har de tegnet Kjell Inge Røkke som sjørøver.

- Det handler om hvem som skal ha retten til fisken. En liten gruppe kapitalister, eller tilhører den fellesskapet på lik linje med olja? sier Trond Einar Olaussen til Dagbladet.

Han er initiativtaker og talsmann for Kystaksjonen.

Aksjonen kjemper for at det meste av fisken som fanges utenfor kysten i Norge skal sendes inn til fastlandet for å skape sysselsetting og bosetting langs kysten.

Flere kystsamfunn har sett seg lei av at størstedelen av fisken sendes direkte til utlandet, og har nå samlet seg bak kampanjen Kystaksjonen.

Sjørøver Kystaksjonen har kjøpt reklameplass i flere av Norges riks- og regionsaviser til en reklame der de portretterer Kjell Inge Røkke som sjørøver.

- Vi mener at Røkke har inngått en avtale med samfunnet. Han får rettigheter til å fiske, men i lovteksten står det at de skal sørge for at fisken skal skape sysselsetting og bosetting. Men den samfunnskontrakten har vært uthulet fra dag en, sier Olaussen.

Og i løpet av de neste dagene lover han flere provoserende reklamer i avisene.

- Vi har flere skisser klare, selv om de ikke er ferdig tegna. Når vi utvikler disse plakatene, så tenker vi at alternativet hadde vært å lenke oss fast. Men det er ikke alltid virker. Så vi ønsket oss en utradisjonell aksjonsform som gir oss muligheten til å uttrykke oss i media, sier han.

Han påpeker at dette ikke er en kampanje bare rettet mot Røkke.

- Det er mange aktører som snur ryggen til oss, ikke bare Røkke og politikerne, sier han.

Politikk Samfunnsgeograf og tidligere reklamemann, Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen, mener reklamen er både juridisk og etisk uproblematisk.

- Blant annet fordi den dras for langt. Alle veit at Røkke ikke er sjørøver, sier han.

Han tror annonsen kan virke mobiliserende, men at den neppe overbeviser dem som ikke allerede er enige i budskapet.

UPROBLEMATISK: Samfunnsgeograf og tidligere reklamemann Karl Fredrik Tangen: - Alle veit at Røkke ikke er sjørøver. Foto: Nina Hansen
UPROBLEMATISK: Samfunnsgeograf og tidligere reklamemann Karl Fredrik Tangen: - Alle veit at Røkke ikke er sjørøver. Foto: Nina Hansen Vis mer

- Hvis budskapet er at politikerne må lytte, må det være politikerne som er sjørøvere. Det er politiske beslutninger som ligger bak hvordan rettighetene til næringsvirksomhet på havet har kommet til, sier han, og legger til:

- Jeg er litt redd for at ved å peke på Røkke som skurken gjør de det til en moralsk diskusjon. Og det er lett å møte moral med moral. Løsningen er politisk, og jeg håper de reklamene som kommer etter setter politikken mer i front.

Budskapet om at fisken bør tilhøre fellesskapet på lik linje med olja, mener Tangen bør løftes fram.

- Det tror jeg er lurt og riktig. Det er en sterk følelse i folket av at olja er vår. Det tror jeg absolutt er mulig å få til rundt fisken.

- En politisk markering Konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA sier følgende:

- Vi oppfatter at dette er en politisk markering, og Kjell Inge Røkkes navn blir brukt for å få oppmerksomhet.

- Realiteten er at ingen har investert mer i norsk hvitfisknæring enn Røkke og Aker-eide selskaper. Til sammen har vi investert cirka to milliarder kroner i forvaltning av fiskeriressurser på vegne av fellesskapet, men vi har gjennom flere år tapt penger. Dette krever forandringer og forbedringer, også for å trygge aktivitet og arbeidsplasser, sier konsernsjef Øyvind Eriksen til Dagbladet.

Ytterligere 150-200 millioner - Havfisk har 10-11 prosent av torskekvotene, og Norway Seafoods står for rundt 80 prosent av norsk eksport av torskefilet. Havfisk vil levere mer fersk fisk.

- Nå vil Norway Seafoods investere ytterligere 150-200 millioner kroner i foredlingsanlegg langs kysten.

- Det investeres med sikte på at det langsiktig er mulig å skape lønnsomhet i alle ledd - fra fjord til middagsbord. Andre aktører i hvitfiskindustrien har lagt ned mer enn 2000 arbeidsplasser siden 1990-tallet. Vi satser videre. Både ledelse, tillitsvalgte og eiere innser at det må gjøres endringer for å snu underskudd til overskudd, sier Eriksen.

Portretterer Røkke som sjørøver