SKAPER TRIVSEL: Jeg er enig med Nohre-Wallden om at jeg har ambisjoner på vegne av alle Osloelever for at de skal oppleve mestring og utvikle seg som menneske. Ikke fordi at jeg skal kunne «sole meg» i resultatene, som Nohre-Wallden så flåsete hevder, men for at elevene skal trives og lære på skolen hver dag, skriver Hauglie. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
SKAPER TRIVSEL: Jeg er enig med Nohre-Wallden om at jeg har ambisjoner på vegne av alle Osloelever for at de skal oppleve mestring og utvikle seg som menneske. Ikke fordi at jeg skal kunne «sole meg» i resultatene, som Nohre-Wallden så flåsete hevder, men for at elevene skal trives og lære på skolen hver dag, skriver Hauglie. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Positive utfordringer i osloskolen

Det er ikke bare jeg som mener elevene trenger mer tilbakemelding på hvor de står faglig. Elevene sier det selv også.

Meninger

I Dagbladet 8. november går Gunnhild Nohre-Wallden til frontalangrep på meg personlig for at hennes barn må tenke over om de kan det som gjennomgås i skoletimene. Det samme gjorde hun i januar i år, og på min forgjenger i fjor.

Dette må være det fjerde svar hun får fra politisk og faglig hold. I mitt forrige svar poengterte jeg at for å lykkes med opplæringen er det viktig at skolen har en god dialog med hjemmet, for å forklare og underbygge de arbeidsmåter som benyttes i klasserommet. Sammen har vi et ansvar for å bistå elevene på best mulig måte og at de forberedes til å møte fremtiden.

Den tette oppfølgingen av elevene i osloskolen gir et godt grunnlag for dialogen både med hjemmet og med elevene. Som mor mener jeg gode tilbakemeldinger er uvurderlig.

At den er dokumentert og skriftliggjort gjør det mulig å forholde seg til den som et virkemiddel for læring, og den styrker elevenes rettigheter. Det er ikke bare jeg som mener elevene trenger mer tilbakemelding på hvor de står faglig. Elevene sier det selv også, i elevundersøkelsen, at de ønsker mer faglig tilbakemelding fra skolen. Dette må vi ta på alvor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Osloskolen har jobbet systematisk med å etablere en god vurderingspraksis med tidlig kartlegging og tett oppfølging av elevene. Nohre-Wallden vet godt at det ikke er smilefjes eller fargekoder det utelukkende dreier seg om. Læreren gir en utdypende skriftlig vurdering av hvor eleven står faglig, hva han eller hun må jobbe videre med og hva eleven mestrer godt.

Lærerens vurdering legges så til grunn for oppfølgingssamtaler både med eleven og foresatte. I utviklingssamtalene kan foresatte ta opp forhold knyttet til elevenes sosiale og faglige utvikling, - og læringsmiljø.

Dialogen med foresatte i utviklingssamtaler og i annen kontakt er viktig for elevenes motivasjon, trivsel og læring. Elevene trenger både hjelp, støtte og oppmuntring på veien mot ny kunnskap, og barn trenger utfordringer der det er rom for «heiarop» på ulike måter.

Jeg er enig med Nohre-Wallden om at jeg har ambisjoner på vegne av alle Osloelever for at de skal oppleve mestring og utvikle seg som menneske. Ikke fordi at jeg skal kunne «sole meg» i resultatene, som Nohre-Wallden så flåsete hevder, men for at elevene skal trives og lære på skolen hver dag. Ikke for min skyld, men for deres egen fremtids skyld.

Kan et smilefjes, i tillegg til muntlig og skriftlig vurdering, bidra til læringsglede, - la oss ta det i bruk. Jeg har tillit til at lærerne og foreldre kan ha en god dialog om dette.