Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Postkort fra vest

Mer møllspist enn vemodig nostalgi i ny western-pastisj.

FILM: Tyske Wim Wenders åpenbare fascinasjon for amerikanske landskap og amerikansk subkultur innbrakte ham en Gullpalme i Cannes i 1984 for filmen «Paris, Texas». Når han nå, mer enn 20 år seinere, temaer opp med Sam Shepard igjen, er både forventninger og fallhøyde betydelig.

«Don\'t Come Knocking» er blitt en underlig film, der nostalgien føles mer møllspist enn vemodig vakker. Manusforfatter Shepard spiller selv hovedrollen som den aldrende, utbrente og alkoholiserte westernskuespilleren Howard Spence som en dag stikker av fra settet til B-filmen «Phantom of the West». Han har gått trett av horene i campingvogna, og rømmer hjem til mamma som han ikke har sett på en mannsalder. Der får han vite at han fikk en sønn, for like lenge siden.

Butte, Montana

Med en privatdetektiv (Tim Roth) i hælene som skal hale ham tilbake til filminnspillingen, drar vår aldrene helt til den like tilårskomne cowboybyen Butte i Montana. Der hadde han engang under en filminnspilling et forhold til en servitrise ved navn Doreen (Jessica Lange). Dette møtet bar altså frukter og nå vil westernstjernen med stort mannlig enfold gjenforenes med «sin familie».

Doreen er - merkelig nok, 30 år etterpå - ikke særlig imøtekommende. Sønnen (Gabriel Mann), som han aldri har sett, er direkte fiendtlig. Han reagerer med å kaste alle møblene sine ut gjennom vinduet fra leiligheten i andre etasje. Og utenfor huset, i en kassert sofa mot den mørkeblå Montana-himmelen, blir vår helt sittende og gruble over hva han har gjort galt her i livet.

Farsrollen

Det skal komme en hittil ukjent datter (Sarah Polley) inn i bildet også, bærende på urnen med asken etter sin mor. Som man skjønner, faller Sam Shepards manus rett inn i folden av tidens farsrolleproblematikk. «Don\'t Come Knocking» hadde urpremiere i Cannes i fjor samtidig med Jim Jarmush\'s «Broken Flowers», og fedrenes uansvarlighet ble utlagt som et trendy tema der og da.

Om Wenders\' nye Americana-film er å si at den virker mer kunstig og villet enn dyptfølt om maskulin ensomhet og jakt på meningen med livet. Filmen framstår litt for ofte som et postkort fra et lekkert landskap uten liv. Butte, Montana, den nesten fraflyttede gamle gruvebyen, er usedvanlig fotogen den dag i dag med sitt forlorne westernpreg. Den hadde fortjent en film med større dybde.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling