PPU er verken praktisk eller pedagogisk

Rådene fra PPU til fremtidens lærere er «møt eleven der eleven er» og «skap et godt miljø for læring». Men hvordan disse målene nås? Det sier studiet ingenting om.

HOLDES UTENFOR: Flinke folk med formidlingsbehov holdes utenfor skoleverket på grunn av kravet om PPU, mener artikkelforfatteren. Foto: Ole C.H. Thomassen
HOLDES UTENFOR: Flinke folk med formidlingsbehov holdes utenfor skoleverket på grunn av kravet om PPU, mener artikkelforfatteren. Foto: Ole C.H. Thomassen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De siste åra har praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) blitt kritisert for i liten grad å forberede lærerstudenter på livet i klasserommet. Jeg har nylig fullført PPU ved UiO, og fikk fordommene bekreftet.

Som lærerstudent stilte jeg meg noen spørsmål ved studiestart: Hvordan gir jeg gode tilbakemeldinger til elevene? Hvordan holder jeg ro i klassen? Hvordan bygger jeg en god relasjon? Hvordan motiverer jeg elever? Hvordan avdekker jeg mobbing?

Ingen av spørsmålene ble besvart på PPU. De ble knapt diskutert.

PPU handler hovedsakelig om utdanningssosiologi og pedagogiske modeller. Modellene er ofte vage, og det er uklart hvordan de kan anvendes i klasserommet. I den grad mitt kull fikk praktiske råd, var det av typen «møt eleven der eleven er» og «skap et godt miljø for læring». Problemet er at alle lærerstudenter har slike mål. Det de søker svar på, er hvordan de kan nå målene. Her har PPU lite å bidra med.

Kritikken mot PPU har ført til at flere har tatt til orde for å reformere studiet og gjøre det mer praktisk. Reform har i noen grad skjedd, men det har hatt lite å si for undervisningen. På årets studium var seminarene i pedagogikk omdøpt til «praktikum», uten at de hadde endret innhold. Boka «Pedagogikkens hvordan» sto på pensum og virket lovende, men den handlet ikke om praktiske råd for lærere. Den handlet om det høyst teoretiske «hvordan-perspektivet» og dets relasjon til øvrig pedagogisk debatt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer