PR-Babbel fra Bergen

Piracy kills music har vist seg å være en av de mest vellykkede internettkampanjer gjennom alle tider. Den har nådd ut til hundretusenvis av nettbrukere og snakket med dem i gjerningsøyeblikket.

Kommunikasjonsrådgiver Sindre Holme i Nor PR gledet Dagbladets lesere for en uke siden med tunge analyser om hvorfor Piracy Kills Music angivelig ikke har fungert. Han observasjon er grenseløst grunn: At man har en talsmann for kampanjen som jobber i et plateselskap har ødelagt kampanjen - og man har følgelig ikke nådd fram til nedlasterne. Dessuten burde man fått de frie og uavhengige plateselskapene på banen, for de skaper troverdighet.

Akk, ja. Tenk om verden kunne være så enkel: Aha! En plateselskapsmann uttaler seg! Ingen tillitt. Oj, et kult, moteriktig og fattig plateselskap snakker: Saken blir både viktig og riktig.

Denne saken haren moralsk side og en faktisk side, og jeg skal gjenta begge for Holme her. Den moralske siden er at de fleste er enige om at tyveri er forkastelig. Om det er bananer, biler eller åndsverk. Bak disse produktene står det eiere og opphavsmenn som skal leve av dette.

Om en hel bransje notorisk blir rundstjålet, går bransjen under. Dette faktum endres ikke av hvem i bransjen som sier dette. Om butikksjefen i den rundstjålne bilforretning klager sin nød, endres ikke det faktum at det er både uheldig og forbudt at kundene ikke betaler. Holme hevder altså at fakta endrer seg med talsmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan godt være at noen synes mindre synd på en rik butikksjef enn en fattig, men det blir like fullt ganske vanskelig å ta til orde for tyveri likevel.

Den faktiske siden ved Piracy Kills Music er at vi har laget en kampanje som har virket.

Stella-juryen for effektiv reklame kåret den til den mest effektive kommunikasjonskampanjen de siste to årene, hundrevis av artister har stått opp i annonser og utspill og tatt avstand fra nedlastingen. De har advart sine fans med at den tilsynelatende anti-autoritære handlingen fra nedlasterne fører til et fattigere musikkliv.

Kampanjen har ellers vist seg å være en av de mest vellykkede internettkampanjer gjennom alle tider. Den har nådd ut til hundretusenvis av nettbrukere og snakket med dem i gjerningsøyeblikket.

MORALSK SIDE: - De fleste er enige om at tyveri er forkastelig. Om det er bananer, biler eller åndsverk. Bak disse produktene står det eiere og opphavsmenn som skal leve av dette, skriver Kjell Terje Ringdal, på vegne av Piracy Kills Music. Foto: Piracy Kills Music
MORALSK SIDE: - De fleste er enige om at tyveri er forkastelig. Om det er bananer, biler eller åndsverk. Bak disse produktene står det eiere og opphavsmenn som skal leve av dette, skriver Kjell Terje Ringdal, på vegne av Piracy Kills Music. Foto: Piracy Kills Music Vis mer

Og etter-undersøkelsene har vist at det har virket. Vi har flyttet holdningene til titusenvis av norske ungdommer, deres foreldre, lærere, og andre.

Kampanjen har skapt debatter i skoleverket, i politiske miljøer - og nå også tydeligvis i PR-miljøet i Bergen. Der toppes den kommunikasjonsfaglige innsikten seg i følgende kraftsalve: «Skal kampen mot nedlastingen vinne tilhengere, må budskapet til platebransjen endres og konsekvensene av fri nedlasting synliggjøres på en ny måte». Jo, hjertelig takk, Nor PR. Hva skulle vi ha gjort uten denne innsikt og dette gratis råd?