Innovasjon Norge

PR-bransjens knallharde oppgjør: - Alvorlig

En uklok avgjørelse, sier lederen av Kommunikasjons-foreningen om det utskjelte klokkestuntet til Innovasjon Norge.

PROMOBILDE: Kjell Ove Hveding (nummer to fra venstre) ledet den utskjelte klokkekampanjen. Foto: Innovasjon Norge
PROMOBILDE: Kjell Ove Hveding (nummer to fra venstre) ledet den utskjelte klokkekampanjen. Foto: Innovasjon Norge Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Innovasjon Norge måtte i dag gå ut å beklage lurekampanjen om det «tidløse» øysamfunnet Sommarøy i Troms, som skal ha nådd så mange som én milliard mennesker over hele verden de siste ukene.

- Innovasjon Norge skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar jeg denne saken svært alvorlig. På vegne av Innovasjon Norge vil jeg gi en uforbeholden beklagelse. Dette skal ikke skje igjen, sier administrerende direktør Håkon Haugli til Dagbladet.

Noen timer seinere gikk også sjefen til Hauglie, statsråd Torbjørn Røe Isaksen, ut og la seg flat. Allerede 22. mai fikk han informasjon fra selskapet om det planlagte stuntet om Sommarøy, skriver Medier24, som viser til e-poster de har fått tilgang til.

- Det er grunnleggende at folk kan ha tillit til informasjon som kommer fra det offentlige. Derfor mener jeg min håndtering ikke har vært god nok, og det vil jeg beklage, sier Røe Isaksen.

- Skremmende

Kritikken har haglet etter NRKs avsløring om at historien, som ble gjengitt i både norske og en lang rekke av verdens største medier, var falsk.

- At statseide Innovasjon Norge finansierer og produserer falske nyheter er ikke til å tro. At de gjør det med stolthet er rett og slett skremmende, skriver ansvarlig redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.no i et debattinnlegg i Medier24.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer