PR-byråers smale sti

Klikk for ingress.

Meninger

Lederne i PR-firmaene skal ha tunga rett i munnen for ikke å tråkke feil. Tidligere i sommer hadde vi feiden mellom Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle og Morten Wetland i First House. Stanghelle anklaget First House for å løpe Kinas ærend til ugunst for Thorbjørn Jaglands kandidatur som leder i Nobel-komiteen.

Nå er det Jaglands svoger, Tom Berntzen, i Corporate Communications, som pådrar seg oppmerksomhet for å ha jobbet for Israel. Det er i dette PR-byrået NRK-

veteranen Hans-Wilhelm Steinfeld skal begynne i høst. Byråets oppdrag for Israel er kontroversielt i bransjen.

Både Burson-Marsteller og Zynk avsto fra å delta i den europeiske konkurransen om det utlyste oppdraget som Corporate Communication deltok i. Firmaet hadde en kontrakt med den israelske ambassaden mellom 2011 og 2013, men Berntzen understreker overfor Dagbladet at

kundeforholdet ble avsluttet i 2013.

Berntzens åpenhet om kundeforholdet er

forbilledlig. Anklagene mot bransjen har i første rekke gått på udemokratisk hemmelighold om hvilke kunder byråene gjør tjenester for og at det først og fremst er pengesterke kunder som gjennom byråene kjøper seg en påvirkningsmulighet og innflytelse som ikke er hver mann forunt.

I dette tilfellet dreier oppdraget seg om hvordan Israel best skulle kommunisere i Norge, ifølge Berntzen. Isolert sett er ambassadens behov for kommunikasjonshjelp forståelig. I mange

Artikkelen fortsetter under annonsen

sammenhenger har israelske myndigheter og talsmenn virket nærmest ubehjelpelige i sine forsøk på å forsvare landets politikk. Men er det dermed greit for tidligere profilerte journalister å gi dem profesjonell hjelp til selvhjelp? Det er spørsmålet.

Hvis oppdraget består i å forklare overfor

israelske myndigheter hvorfor den norske opinion reagerer på israelsk politikk, kan det i prinsippet gi innsikter som er fraværende på israelsk toppnivå. Hvis det derimot handler om

å «løpe Israels ærend» for å mildne berettiget

kritikk, er det tvilsomt. Særlig når Israel er i en konstant krigsliknende konflikt med palestinerne. Da er det forståelig at selv leiesoldater i

PR-byråene betakker seg.