PR-mannen Breivik

Vi har blitt kjent med ABB1 og ABB2, nå har han begynt forvandlingen til å bli ABB3.

ENDRET STRATEGI: «Da det gikk opp for ugjerningsmannen at ufølsomheten i retten ikke så bra ut i andres øyne, erklærte han at han fikk «mentale lidelser» hver dag når han kom «hjem», det vil si tilbake til Ila fengsel,» skriver kronikkforfatteren. Foto: Bjørn Langsem
ENDRET STRATEGI: «Da det gikk opp for ugjerningsmannen at ufølsomheten i retten ikke så bra ut i andres øyne, erklærte han at han fikk «mentale lidelser» hver dag når han kom «hjem», det vil si tilbake til Ila fengsel,» skriver kronikkforfatteren. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Å bygge en bevegelse er en salgsjobb,» skriver Anders Behring Breivik. I den eneste originale delen av manifestet, nemlig delen som handler om ham selv, er hovedbudskapet at en «ridderjustitiarius» både er en enmannshær og et enmannsmarkedsføringsbyrå. Enhver «motstandskjemper» må følgelig lære seg fundamentale prinsipper for salg og markedsføring. Massemorderens krig handler, med andre ord, først og fremst om image-skaping. Med skremmende følelseskulde kaller Breivik massakren den 22. juli en «markedsføringsoperasjon», som skulle sørge for maksimal distribusjon av hans eget storverk: manifestet.

I manifestet klager massemorderen over at hans åndsfrender alltid framstilles «uten sminke, med dårlig lyssetting, i uheldige positurer». Motstandsbevegelsen må innse at dersom de ikke kan selge sitt eget heroiske image, kommer de ingen vei. Derfor gir han detaljerte instruksjoner for forberedelser for foto shoots, som inkluderer nødvendigheten av å ta solarium, bruke sminke og ha med seg forskjellige antrekk til fotografen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer