VIL STYRKE PRESSENS ETIKK: Mediepolitisk talsmann i Ap, Arild Grande. Foto: Arbeiderpartiet
VIL STYRKE PRESSENS ETIKK: Mediepolitisk talsmann i Ap, Arild Grande. Foto: ArbeiderpartietVis mer

- Presseetikken har aldri vært viktigere

Mens regjeringen vil kutte hele støtten til Institutt for journalistikk, vil Ap øke den for å styrke etikken i en presset bransje.

(Dagbladet): - En rekke saker viser behov for økt fokus på medieetikk i denne nye digitale tidsalderen vi er inne i, sier mediepolitisk talsmann Arild Grande i Arbeiderpartiet.

Det fokuset vil partiet støtte ved å igjen satse på pressens etterutdanningssenter Institutt for journalistikk (IJ). Grande mener behovet for gode etiske rettesnorer er ekstra framtredende av flere grunner.

- Mediene sliter med betalingsmodeller, og annonsørene lanserer stadig mer kreative kampanjer som ligner stadig mer på redaksjonelt innhold, sier han.

Dagbladet har nylig omtalt hvordan lokalaviser har solgt hele første- og sistesider til annonsører.

Vil øke støtte I sitt budsjett har regjeringen lagt opp til å kutte IJ-støtten fra 5 millioner til 3,5 millioner kroner neste år, samt kutte hele støtten i løpet av tre år.

Onsdag la Ap fram sitt alternative statsbudsjett, der de blant annet førte opp en økning på en million i støtten til IJ. Den pressede situasjonen i mediehus midt i overgangen fra papir til digitale løsninger gjør det bare viktigere med et solid etisk grunnlag, mener Grande.

- Alle forslagene fra regjeringen forsterker bare presset på redaksjonene, og kan dytte enkeltaviser utfor stupet, sier han.

I tillegg til økt IJ-støtte tar Ap til orde for å reversere femtimillionerskuttet i produksjonstilskuddet til avisene (fra 308 til 258 millioner), og heller øke det med 5 millioner.

De vil også opprette en overgangsstøtte for lokalaviser som satser på digitale formater.

- Ikke troverdig Høyres mediepolitiske talsmann Kårstein Eidem Løvaas tror mediebransjen allerede er godt rustet til å takle etiske utfordringer.

- Grensedragningen mellom redaksjonelt stoff og betalt plass i mediene er en viktig diskusjon, hvor jeg har tillit til at journalister og redaktører håndterer dette utmerket, uttaler Løvaas.

Han mener det også er grunn til å tro at pressen selv vil verne om Institutt for journalistikk. Aps troverdighet i mediepolitiske saker er han ikke like sikker på.

- I mediepolitikken har ikke Ap troverdighet. Tre kulturministre og åtte år med flertall klarte ikke å flytte et komma i norsk mediepolitikk. Når de nå over natten nå plutselig har alle løsningene, tyder det på populisme og en famlende politikk som åpenbart blir til fra uke til uke i Arild Grandes hode. Jeg savner at partilederen kommer på banen og tydeliggjør hva de egentlig mener, avslutter Løvaas.