PAPIRPROBLEM: Anne Aasheim i Kulturrådet drukner i papirsøknader. Kunstnerorganisasjonene mener behandlingstiden er blitt et problem. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PAPIRPROBLEM: Anne Aasheim i Kulturrådet drukner i papirsøknader. Kunstnerorganisasjonene mener behandlingstiden er blitt et problem. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Presset kulturråd ber Anniken om 25 millioner

Kulturrådet behandler nesten alle sine 15 000 søknader på papir. Nå ber de kulturministeren om penger for å få på plass en elektronisk søkesystem.

(Dagbladet): - Vi er en av landets største offenlige søknadsbehandlere, og mange av søknadene er ofte komplekse, sier Anne Aasheim, direktør i Norsk kulturråd.

I år ble Norsk kulturråd slått sammen med ABM utvikling. Den enorme organisasjonen baserer fortsatt systemet sitt på papirsøknader. Dagbladet har vært i kontakt med musikkorganisasjoner som rapporterer om lang behandlingstid.

- Jeg får tilbakemeldinger fra mine medlemmer om at det ofte er lang behandlingstid, sier Tore Flesjø, leder i Norsk jazzforum.

Mye porto
Nå har Kulturrådet etablert et prosjekt der intesjonen er å modernisere og digitalisere tilskuddsforvaltningen - for å få et mer effektivt system, men først og fremst for å gjøre det enklere for søkerne.

Etter det Dagbladet erfarer, har Kulturrådets leder bedt Kulturminister Anniken Huitfeldt om 25 millioner kroner for å få systemet på plass. En betydelig sum i et presset kulturbudsjett.

- Jeg vil ikke kommentere summer. Vi har satt ned et utvalg som skal se på hva dette vil koste, sier Anne Aasheim til Dagbladet.

Nesten alle de 15 000 søknadene Kulturrådet behandler i år, kommer på papir.

- Vi har store papirkostnader, det blir mye porto og vi har mye manuell saksbehandling, sier Aasheim.

Saksbehandlingskø
Hun kjenner ikke til at lang saksbehandlingstid er et generelt problem.

- Vi holder fristene våre, men søknadsmengden øker fra år til, sier Aasheim.

Direktør i kunstavdelingen i Kulturrådet, Stein Slyngstad, er imidlertid åpen på at behandlingstid er en utfordring.

- Det er ikke noe nytt. Slik har det vært i noen år, samtidig gjør vi det vi kan for å få til en raskere og mer transparent saksbehandling. Arbeidet med et elektronisk søknadssystem er en del av dette, sier Slyngstad.