FØRST UT: Cappelen Damm tyvstarter i kampen om det norske ebokmarkedet, med skjønnlitterære nyheter til 249 kroner, for lesebrett som Sonys Reader. Foto: SONY
FØRST UT: Cappelen Damm tyvstarter i kampen om det norske ebokmarkedet, med skjønnlitterære nyheter til 249 kroner, for lesebrett som Sonys Reader. Foto: SONYVis mer

Pris på en norsk ebok: 249 kroner

Konkurrentene mener det er for billig. Du mener kanskje noe annet?

Endelig kan du kjøpe norske ebøker i en norsk bokhandel. Det er den gode nyheten. Den dårlige er at det bare er snakk om ebøker fra ett forlag. Cappelen Damm kjører digitalt solo, og skal selge eboknyheter og backkatalog via nettbokhandelen Digitalbok.no.

Dermed får du Saabye Christensen og Sæterbakken, men ikke Knausgård og Kjærstad.

Skjønnliterære nyheter skal koste 249 kroner, inkludert 25 prosent moms.

Det er mer enn 100 kroner rimeligere enn momsfrie papirbøker. For eldre utgivelser faller prisene gradvis ned mot en femtilapp. Skulle man ende med en lavere moms på ebøker, for eksempel åtte prosent, er det grunn til å anta at prisene vil falle ytterligere. Salgsleddets avanse er begrenset til 20 %.

Dermed legger Cappelen Damm seg betydelig under det som tidligere har vært antydet fra Gyldendal og Aschehoug, men fortsatt himmelhøyt over prisnivået i amerikanske ebokhandler. Er prisnivået for norske ebøker nå satt?

HOS DE STØRSTE KONKURRENTENE er man bestyrtet over at Cappelen Damm priser seg såvidt lavt.  Det snakkes om manglende regneferdigheter, en karakteristikk med begrenset injuriekraft når den kommer fra et miljø som har regnet seg fram til at ebøker blir like dyre å distribuere som papirbøker.

På Sehesteds plass, der Gyldendal og Aschehoug holder til, mener man at en momsfri ebok kan være omlag 25 prosent billigere enn papirboka - med andre ord at en ebok med full moms vil koste omtrent det samme som en papirbok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sannheten er trolig at Cappelen Damm gjør konkurrentene en tjeneste, ved å tvinge dem til å forholde seg til et prisnivå forbrukerne ikke opplever som direkte uanstendig høyt.

ET ANNET SPØRSMÅL
er om det er lavt nok. Mens konkurrentene mener Cappelen Damm priser seg for lavt, mener mange ebokjøpere i at 249 kroner er alt for dyrt. De er vant til å handle til 70-100 kroner fra utlandet.

At Cappelen Damm ikke orket vente på bransjens felles storsatsing, Bokdatabasen.no, er forståelig. Den kommer tidligst et stykke ut i 2011.

OM FORLAGETS TILBUD er godt nok, er et annet spørsmål. Mange norske eiere av lesebett har ventet utålmodig på et norskspråklig tilbud, men det gjenstår å se hvor mange som vil handle i en bokhandel med bøker fra bare ett forlag.

Da Digitalbok.no ble lansert for omlag to år siden, brøt tjenesten elementære krav til brukervennlighet. Nå er den oppgradert, blant annet er man over på Adobes epub-format, som kan leses på en rekke lesebrett. Men på Amazons Kindle kan man verken kjøpe eller lese Cappelen Damms ebøker. På Apples iPad kan man lese, men ikke kjøpe. Lesingen skjer da ikke i Apples egen iBooks-applikasjon, men via en egen applikasjon man må laste ned. I tillegg trenger man Adobe-programvare for PC eller Mac for å kunne overføre kjøpte bøker fra PC til brett via usb-kabel.

DET ER med andre ord ikke den mest elegante løsningen Cappelen Damm tilbyr til det som foreløpig er en ganske liten gruppe ebokhungrige nordmenn. På den annen side var det på høy tid at noen tok det første skrittet.

Slik illustreres bokbransjens problem: Mens forbrukerne graviterer mot de store, amerikanske tjenestene, med stort utvalg av billige engelskspråklige bøker og enkel trådløs bokshopping, holder de norske forlagene på med sitt.