PRISET: Mopti mottok Årets unge jazzmusikere-prisen av kulturminister Anniken Huitfeldt tirsdag kveld. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
PRISET: Mopti mottok Årets unge jazzmusikere-prisen av kulturminister Anniken Huitfeldt tirsdag kveld. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADETVis mer

Prisdryss og masterclass

Moldejazz er stedet for de mange priser, og i dag ble det delt ut to til.

MOLDE (Dagbladet): Aller først: Til de tusener som lurer på hvordan det gikk med fotograf/gitarist Bones og denne skriver på John Scofields Moldejazz-masterclass i går?

Takk for omtanken, men mer om det seinere. Først må vi gratulere Mopti med gårsdagens triumf i JazzIntro-finalen der fem band deltok.

MOPTI, en tverrnorsk kvintett oppkalt etter ei Don Cherry-låt som igjen er oppkalt etter en by i Mali, består av Christian Meaas Svendsen (Kongsberg), kontrabass; Andreas Wildhagen (Oslo), trommer; David Aleksander Sjølie (Kløfta), gitar; Kristoffer Eikrem (Molde), trompet og Harald Lassen (Songdalen), saksofon. De kan nå kalle seg Årets unge jazzmusikere 2012 og glede seg over en mangfoldig, toårig lanseringspakke fra Rikskonsertene og Norsk jazzforum.

Et arbeidsstipend på 150 000 kroner fra Gramo får de også, og blir ganske sikkert å høre på en scene nær deg i løpet av de nærmeste par åra.

MENS vi er i prissonen: I dag ble det kjent hvem som fikk henholdsvis det store JazZtipendet for 2012 og utmerkelsen Årets jazztalent. Priser er alltid festivalmoro, om vi ser bort fra ølprisen som snart konkurrerer med literprisen på superlim og finere fyllepennblekk, og vi iler til med å røpe vinnerne: Vokalisten Anja Eline Skybakmoen ble Årets jazztalent, mens JazZtipendiatene heter Eyolf Dale og André Roligheten - sammen kjent som Albatrosh (og vinnere av JazzIntro i 2008).

var det masterclass-saken, da. I et av Bjørnsonhusets rom med det klingende navnet «Mit følge» holdt mr. Scofield og anslagsvis 50 gitarfreaks en intens og inspirerende spørsmål-og-svar-seanse gående i 90 strake minutter, og om det der og da ikke ble skjønne toner av det, ble det til gjengjeld mye latter og humring.

Supergitaristen, iført gitar og forsterker, taklet intrikate akkord- og skalarelaterte problemstillinger med samme eleganse som han besvarte mer generelle spørsmål om utstyr, og fortalte villig vekk om sine unge år som jazzsnobb og de nedslående konsekvensene av å prøve å redde unge damer fra deres dårlige musikksmak.

Tør vi, uten å gå i videre detaljer, si at alle, fotograf Bones og denne skriver medregnet, ved masterclassens slutt forlot «Mit følge» med større innsikt i musikkens durstemte feller og molltunge irrganger enn vi rådde over ved vår ankomst?

Vi tør.

MASTERCLASS:  John Scofield og gitarfreaks på bjørnsonsk grunn. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
MASTERCLASS: John Scofield og gitarfreaks på bjørnsonsk grunn. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer