Prisdryss

TIDLIGERE I ÅR

inngikk TV 2 et samarbeid med svensk TV4 og dansk TV2 om å opprette Nordic Music Awards. Prisutdelingen skal erstatte nå nedlagte Hitawards, og tanken er at den skal være et gjennomkommersialisert alternativ til tyngre arrangementer som Spellemannprisen og Alarm. Nominasjonen av artistene vil bare være basert på salgstall. Avstemningen vil skje via sms. Blant produsentene for prosjektet finner vi blant annet «Idol»-arrangørene Monster. Nordic Music Awards framstår som en avansert og mer glamorøs «Idol»-finale.

TRENGER VI FLERE

prisutdelinger? Da Alarmprisen ble lansert i 2001, ønsket arrangørene å øke fokuset på norsk musikk. Den tradisjonsrike Spellemannprisen har mye tyngde, men ikke så mye gjennomslag blant yngre seere. Nordic Music Awards vil fylle det kommersielle tomrommet disse prisutdelingene etterlater seg. Samtidig blir det showet som er i fokus. Musikken kommer i andre rekke.

DET SOM BLIR UNIKT MED

Nordic Music Awards er arrangørenes forsøk på å skape en internasjonal musikkbegivenhet. Både Spellemannprisen og Hitawards har tidligere forsøkt det uten å lykkes. Norge er rett og slett for lite. Med hele Norden i ryggen er det derimot godt mulig at de får det til.

I 2002 HEVDET NRK

at de ville spare millioner av kroner dersom de sluttet å vise Spellemannsutdelingen. Nå nedlagte Hitawards gikk riktignok i pluss de tre første åra, men endte med en dundrende konkurs i 2001. Nordic Music Awards kommer til å basere inntektene sine på sponsing og billettinntekter. For ikke å snakke om sms-avstemningen. Det er en oppskrift «Idol»-arrangørene vet å nyte godt av.

HAR SHOWET NOE

å bidra med ut over å lage tv-fest og skape klingende mynt i kassa til arrangørene? Norske artister får riktignok en unik mulighet til å promoteres i utlandet, men hvis nominasjonene bare er basert på salgstall, blir det bare urnorske Odd Nordstoga som får sjansen. Det er lite sannsynlig at han slår an internasjonalt. På den annen side kan det bli et heidundranes fjernsynsshow. Hovedutfordringen blir dermed å skape en musikkbegivenhet der det ikke ser ut som om arrangørene forsøker å svindle 14-åringer.