- Prisen er galimatias

Den norske milliardæren Kristian Siem er forbauset over at mange norske kunstinteresserte har hausset opp Munchs bilde «Ibsen på Grand Cafe» - og dermed også prisen: - Maleriet hadde mest sannsynlig vært på norske hender hvis ikke bildets pris var hausset opp til det rene galimatias.

Elsker joker-rollen

- Tull fra Siem

Den London-bosatte offshore-investoren var selv svært interessert i bildet - og hadde tenkt å by på bildet, før han fikk vite at Nasjonalgalleriet ville legge inn bud. Dermed trakk han seg fra budgivningen, for ikke å ødelegge for galleriet i Oslo.

- Det oser jo av norsk kulturhistorie av bildet. Men det er ikke noe spesielt godt Munch-bilde, og det er etter min mening ikke verdt så mye som det gikk for på Sotheby's tirsdag kveld, sier Siem, som selv så bildet for et par uker siden.

- Bildet ble solgt for tre til fire ganger mer enn det er verdt, sier Siem til Dagbladet.

Forbauset

- Jeg er forbauset over at norske museer og representanter for kunstverdenen har latt seg bruke i Sotheby's markedsføring av bildet, og dermed fått prisen opp i skyene. Dette er selvsagt Sotheby's og deres kvinne i Norge, Ingeborg Astrup, svært glade for. De fikk markedsføring for bildet, oppnådde å få en rekordpris - og er selvsagt svært fornøyde. Man må huske på at Sotheby's har rene komersielle interesser i bildet, fortsetter Siem.

Skuespiller Knut Wigert er blant dem som har engasjert seg i saken. Dessuten holdt direktøren på Munch-museet, Arne Eggum, eget kåseri om bildet for en rekke prominente gjester på Astrup Fearnley-museet, under en happening for rikfolk for en måned siden.

Svarte ikke

- Jeg hadde ventet og håpet av at Nasjonalgalleriet hadde fått bildet innenfor de rammene de hadde til rådighet. Hvem er så gale at de gir over 22 millioner for dette bildet? Jeg tror imidlertid noen nordmenn er knyttet til kjøpet, sier Siem, som også røper for Dagbladet at han anonymt la inn et tilbud hos Sotheby's i Norge for en måned siden. Selv om det i tilbudet het at Nasjonalgalleriet skulle få ha maleriet utstilt, fikk han aldri svar på henvendelsen.

Siem regner ikke seg selv som kunstsamler, selv om interessen for kunst og kultur i høyeste grad er til stede.