Prisfest

Syns du Spellemannsprisen er for 40-åringer og hitAwards for fjortiser? Gled deg til Alarm-showet i morgen.

I MORGEN SKAL Tore Torell sage Vibeke Saugestad i to.

Fordi Vibeke sammen med Kristin Wincents fra Petres Musikkmisjon skal lede årets Alarmpris-utdeling på Rockefeller i Oslo. Og fordi temaet for festen er sirkus.

Tre dager før de skal på scenen sitter de to jentene i NRK-kantina og legger planer.

- I fjor var showet lettere kaotisk og programledere hadde ikke den aller letteste jobben. Er dere nervøse?

- Vel, det er bedre å hoppe etter Tommy Ingebrigtsen, enn etter Wirkola, er det ikke, spør Kristin.

- Har dere øvd mye?

- Øvd? På hva? spør Vibeke.

- Vi har tatt et kurs i høye hæler, sier Kristin.

- Kan dere røpe noen som helst?

- Alt er veldig hemmelig. Vi kan bare røpe at det blir skikkelig bra!

- AMATØRMESSIG ALARMPRIS! Det var Dagbladets knusende dom etter prisutdelingens debut for et år siden. Og ganske riktig, gjengen bak Alarm arrangerer det hele på fritiden. Men amatører i musikkbransjen er de ikke.

Daglig leder i Playground Music, Svein Bjørge (38), er den store alarmsjefen.

- Initiativtaker, retter han.

Initiativet tok han den dagen det slo ham at hverken fjortisprisen hitAwards eller den mer gubbete Spellemanns-prisen appellerte til «det genuint musikkinteresserte publikum».

- Andre land har en drøss med priser, og jeg tror absolutt det er liv laga for tre musikkpriser i Norge, sier han. Fordi Alarm opererer innenfor et utvidet rock/pop-begrep, slipper man å kjempe om oppmerksomhet mot Knut Buen og Maj Britt Andersen.

Da Bjørge hadde laget en modell for drømmeprisen sin, ringte han kompisen Nils Heldal, den gang Petre-sjef, nå direktør i EMI Music. Heldal sa: «Dette er dritbra Svein, jeg er med!»

Så satte de to seg ned for å samle en nyttig gjeng. De ønsket et samarbeid med Natt&Dag og fikk med seg musikkredaktør Audun Vinger. De har fortsatt å samarbeide med Petre, og i år er det Marius Lillelien som er deres representant.

- Er det ikke en viss fare for interessekonflikter når noen utvalgte plateselskaper og medier er representert?

- Jo, absolutt. Men vi har ingen innvirkning på hvilke artister som blir nominert og stemt på. Det er det publikum og 93 musikkjournalister som står for. Det vi bestemmer er hvilke band som skal spille på selve showet. Derfor har vi som en uskreven regel om at dersom artister du har interesser i blir nevnt på et møte, får du fullstendig munnkurv.

DENNE UKA HAR Svein jobbet med Alarm døgnet rundt. Men bare få dager før den store dagen er stemningen på Rockefellers møterom overraskende avslappet.

- Audun kommer ikke i dag, de har deadline nå, forteller Svein gjengen rundt bordet. Så ringer mobilen hans igjen.

- Jada, de nominerte får billetter, bekrefter han.

- Artistene får selvsagt også komme inn, det er jo meningen.

Nå skal akkrediterings-kabalen gå opp. Sånt tar tid. Gruppa skal lage crewpass, artistpass, fotopass, vaktpass og sponsorpass.

- Ikke sponsorpass, men samarbeidspartner-pass, retter Svein.

- Dere begynner vel å laminere passene litt tidligere i år, eller hva? spør Nils Heldal sarkastisk.

I fjor ble nemlig noen sittende på bakrommet og plast-laminere på spreng mens publikum strømmet inn i salen. I år har de opprettet en egen lamineringsgruppe.

Neste punkt på programmet er øl.

- Vi har for lite øl! 28 kasser pils totalt, det kommer vi ikke så fryktelig langt med.

- Det er veldig psykologisk riktig å ha en kasse øl til hvert band.

- Men vi burde ha bonger, så artistene går ut i salen og ikke blir sittende backstage hele kvelden.

Merete La Verdi var bongansvarlig i fjor, og tar gjenvalg.

- Det eneste problemet var at jeg ikke klarte å se forskjell på noen av heavy metal-karene, så de fikk altfor mange bonger hver.

FJORÅRETS SHOW FIKK kritikk for å være slurvete.

- Vi er klar over at showbiten ikke var topp. Og vi har tatt til oss kritikken, selv om vi synes at noen av kommentarene var unødvendig slemme. Veldig tabloid, for å si det sånn. Det hele blir jo drevet på dugnadsånd, og ingen tjener penger på denne utdelingen. I fjor hadde vi ikke en krone i kassa før førstemann dukket opp i døra og kjøpte billett. Men det var på en måte generalprøven. Vi har forbedret oss mye, og i år blir showet spektakulært, lover Svein Bjørge.

23 band og artister skal spille på fem scener i løpet av natta. Noen av navna er Kaada, Paperboys, Stockhaus, Gatas Parlament, Sondre Lerche, Warlocks, Uncles Institution, John storm\'n da kid, Surfer Rosa, og Lano Places. Åpningsbandet er en overraskelse.

Etter at nomineringen var klar, har publikum og journalister stemt. Deres stemmer teller femti prosent hver.

- Musikkjournalister bestemmer jo ganske mye fra før, hvorfor kan det ikke være en rein publikumspris?

- Det er jo den yrkesgruppa som bør være best skikka til dette, ettersom de sitter og bedømmer musikk hver dag. Det blir en slags kvalitetskontroll. Vi ønsker å fange opp gode band, upåvirket av salgstall og eksponering. Dessuten slipper vi å oppleve at noen stemmer inn tulleband bare på kødd. Det har nemlig skjedd i Petre.

- Men er det ikke ganske lett å «kuppe» slike nettavstemninger?

- Det er to måter man kan forsøke å kuppe den på. Noen prøver seg på hacking, men vi har fått med oss den gamle hackeren Kim Erlandsen. Han har lagt inn flere filtere og påstår at han kan se alle forsøk. Det er ikke mulig å sitte på samme maskin og stemme flere ganger. Den andre måten er å aktivisere fanklubben, og det ser vi at mange gjør. En dag kommer det plutselig masse stemmer på Klovner i Kamp, og neste dag er det en skikkelig oppsving for Warlocks. Men det gjør i grunnen ingenting, det er bare positivt å få opp engasjementet.

ALLE TV-KANALENE la frem forslag til tv-overføring. Men Alarm sa nei. De synes det er for tidlig å være på tv. Dessuten begynner Rockefeller allerede å bli litt trangt for showet, og et tv-team tar mye plass.

- Kanskje blir det tv-overføring etterhvert, men det er ikke noe mål for oss. Det må i så fall bli på våre premisser, ikke tv-kanalens.

Sveins ambisjoner er at Alarm skal vokse og bli en pris av betydning. Nytt av året er en jurypris som bygger på Englands Mercury Music Award. En jury på tolv håndplukkede musikkbransjefolk vil gi prisen til en artist eller et band som har gjort seg spesielt bemerket på en eller annen måte.

Vibeke Saugestad har en helt annen ambisjon. Hun vil gå inn i tryllesfæren sammen med Tore Torell. Og få oppfylt sin store drøm om å bli saget i to.

- Jeg har forberedt meg mentalt. Magi er jo ikke bare-bare.

Alarm på Rockefeller i Oslo, lørdag 2. februar. Dørene åpner kl 20.00. I fjor stengte dørene kl 21.30, fordi det var fullt.